Σε προηγούμενο άρθρο εξετάσαμε την θετική επιρροή που μπορεί να έχει η ενασχόληση με κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη ζωή του παιδιού με αυτισμό. Ωστόσο, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τα προβλήματα που μπορούν να προκύψουν από αυτήν τη συμπεριφορά.
Πολλοί είναι εκείνοι που ερμηνεύουν τα ξεχωριστά ενδιαφέροντα σαν εμμονές. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν ένα συγκεκριμένο θέμα που θα αποτελεί πηγή ενδιαφέροντος για μια ζωή ή μια σειρά από ιδιαίτερα ενδιαφέροντα για λίγους μήνες το καθένα.
Θεωρητικά, το πρόβλημα προκύπτει όταν τα άτομα με αυτισμό αναλώνονται σε κάτι ολοκληρωτικά, αφιερώνοντας κάθε στιγμή της ζωής του σε αυτό. Συνήθως, η παραπάνω συμπεριφορά δεν θεωρείται υγιής καθώς δεν αφήνει περιθώρια στη ζωή του ατόμου για άλλα πράγματα και ενασχολήσεις. Το άτομο με εξαιρετικά ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, ίσως δυσκολεύεται στην επικοινωνία του με τους άλλους μιας και μιλάει μόνο για αυτά τα ενδιαφέροντα. Τα άτομα που τον περιβάλλον, τον βρίσκουν ενοχλητικό, κάτι που επιδεινώνει ήδη δύσκολες κοινωνικές καταστάσεις με περισσότερη αμηχανία και καθόλου ικανοποίηση.
Ορισμένοι θεωρούν πως αυτή η συμπεριφορά επηρεάζει και την εκπαίδευση των παιδιών τους. Δηλαδή, αν το παιδί ασχολείται με κάτι τόσο έντονα και δεν εκδηλώνει επιθυμία να μάθει κάτι άλλο. Αυτό αποτελεί πρόβλημα αν το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του παιδιού δεν έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα – αν και είναι δυνατόν να πάρουμε οποιοδήποτε θέμα και να το χρησιμοποιήσουμε στο παιδαγωγικό μας πλάνο. Σε ανάλογο κλίμα, έχει ειπωθεί πως τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα λειτουργούν παρεμβατικά στις σχέσεις μιας οικογένειας. Εκδρομές και βόλτες μπορούν να χαλάσουν από την επιθυμία του παιδιού για πολύ συγκεκριμένα μέρη ή ενασχολήσεις. Το παιδί δε θα είναι ευτυχισμένο με κάποια άλλη σας επιλογή ή προορισμό. Αυτό δημιουργεί μικρές εντάσεις μεταξύ των μελών της οικογένειας. Είναι, επίσης, δύσκολο για τους γονείς να κινητοποιήσουν το παιδί τους, ειδικά σε μέρες όπως τα γενέθλια και τα Χριστούγεννα. Οι κάρτες και τα δώρα που δεν έχουν σχέση με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του παιδιού δεν κεντρίζουν και την προσοχή του.
Ακόμη και σε περιπτώσεις που το πάθος αυτό βοηθά στην εξελικτική καριέρα του ατόμου, αυτή η συμπεριφορά μπορεί να το κρατήσει πίσω. Όπως και στην εκπαίδευση, τα άτομα με αυτισμό περιορίζονται σε συγκεκριμένου τύπου δουλειάς αφού οι διευρυμένες επιλογές δεν συνάδουν με το χαρακτήρα των ενδιαφερόντων τους. Οι συγκεκριμένες αυτές επιλογές σε εκπαίδευση και εργασία μπορεί να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα στη μελλοντική ζωή του ατόμου.
Σίγουρα υπάρχουν αρνητικά στην εμμονική ενασχόληση με πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Αν δεν υπάρξει έλεγχος, μπορεί να θέσει όρια στην εκπαίδευση και σε ευκαιρίες για εργασία αλλά και να δυσκολέψει κοινωνικές καταστάσεις που ήδη αποτελούν πρόκληση. Υπάρχουν καίρια επιχειρήματα για την αρνητική επιρροή στη ζωή του ατόμου με αυτισμό. Ωστόσο, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε και τα πολλά θετικά στοιχεία που μπορεί να αλλάξουν τη ζωή των παιδιών σας.
Πηγή: Special Interests or Obsession in Autism – Part One the Positives, by Paddy-Joe Moran
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.