Ο αυτισμός είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου ενώ συχνά επηρεάζει την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων και της επικοινωνίας. Οι εργοθεραπευτές συνεργάζονται στενά με την ομάδα του σχολείου ώστε να βοηθηθούν οι μαθητές με αυτισμό να έχουν πρόσβαση, να εξελίσσονται και να συμμετέχουν στο σχολικό πρόγραμμα. Βοηθούν τους μαθητές να έχουν καλές επιδόσεις στις ακαδημαϊκές απαιτήσεις και την κοινωνική συμμετοχή καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Τι μπορεί να κάνει ο εκπαιδευτικός
Να διευκολύνει τις μεταβάσεις
- Παρέχετε οπτικά βοηθήματα καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, για να προετοιμάσετε τον μαθητή για αλλαγές στη ρουτίνα. Για παράδειγμα, οι κοινωνικές ιστορίες μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να ενισχύσουν και να εξοικειώσουν τον μαθητή με έννοιες, προγράμματα και δραστηριότητες. Προκαταρτικές μελέτες έχουν δείξει ότι οι κοινωνικές ιστορίες είναι αποτελεσματικές στον καθορισμό σωστών συμπεριφορών (Reynhoot & Carter, 2006). Οι οπτικοί πίνακες επίσης παρέχουν οπτική βοήθεια για την ενίσχυση μαθητών με δυσκολία στην επικοινωνία.
- Υιοθετήστε δραστηριότητες ή και αντικείμενα ώστε να βοηθήσετε τον μαθητή να συγκεντρωθεί και να γεφυρώσετε τη μετάβαση από το ένα γεγονός στο άλλο. Ζητώντας από τον μαθητή να είναι ο αρχηγός της σειράς στον διάδρομο, να κλείσει τα φώτα της τάξης, ή να κρατήσει την πόρτα του διαδρόμου, παρέχετε στον μαθητή μια ευκαιρία να ηγηθεί. Επίσης, παρέχει στον μαθητή μια εργασία με νόημα που θα βοηθήσει όλη την τάξη.
- Χρησιμοποιήστε γραπτά καθημερινά προγράμματα, ημερολόγια ή λίστες για να αυξήσετε την προβλεψιμότητα των γεγονότων στον μαθητή, το οποίο μπορεί να μειώσει το άγχος που νιώθει. Αναφορές σε προκαταρτικές μελέτες δείχνουν ότι ο μαθητής εμπλέκεται καλύτερα στις εργασίες όταν αυξάνεται η προβλεψιμότητα των δραστηριοτήτων και παρουσιάζονται πληροφορίες σε μικρότερα κομμάτια (Ashburner, Ziviana & Rodger, 2008 ; Ganz, 2007).
Καταγράψτε τις αισθητηριακές ανάγκες
- Παρατηρήστε το παιδί για να δείτε εάν αναζητά αισθητηριακές εμπειρίες στην τάξη ή εάν αποφεύγει αυτές τις ευκαιρίες. Για παράδειγμα, πολλά παιδιά κατακλύζονται από ερεθίσματα όπως το δυνατό φως, δυνατές οσμές από το κυλικείο ή να δουλεύουν με κολλώδεις υφές όπως η κόλλα. Μοιραστείτε τις παρατηρήσεις σας με τον εργοθεραπευτή του παιδιού και συνεργαστείτε ώστε να επιλέξετε μαζί δραστηριότητες και υλικά που θα βοηθήσουν τον μαθητή να ελέγχει τις αισθητηριακές πληροφορίες. Ευρήματα από συστηματική έρευνα έχουν δείξει ότι η αισθητηριακή παρέμβαση μπορεί να έχει θετικά συμπεριφορικά αποτελέσματα στους μαθητές (Baranek, 2002).
- Σχεδιάστε ένα χώρο, μέσα στην τάξη, όπου θα επιτρέπει στον μαθητή να μειώσει τις αισθητηριακές πληροφορίες όπως ο δυνατός ήχος από το κουδούνι του σχολείου ή τις ανακοινώσεις από το μεγάφωνο. Μια ήσυχη γωνιά, που θα περιλαμβάνει ένα εσωτερικό διαχωριστικό, μια κουβέρτα, ακουστικά που θα παίζουν κλασσική μουσική ή μια καρέκλα με μαξιλαράκια από άμμο/ φασόλια, μπορεί να ηρεμήσει και να χαλαρώσει ένα μαθητή που έχει λάβει πολλά ερεθίσματα. Ευρήματα από συστηματική έρευνα υποστηρίζουν την τροποποίηση/προσαρμογή του περιβάλλοντος της τάξης προληπτικά, για να ηρεμούν οι μαθητές πριν δεχθούν πολλά ερεθίσματα (Case- Smith & Arbesman, 2008).
Καταγράψτε τις συναισθηματικές ανάγκες του παιδιού
- Παρέχετε ευκαιρίες καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής ημέρας για έλεγχο των συναισθημάτων με αποδεκτούς τρόπους. Για παράδειγμα, μια φωτογραφία ενός φαναριού που ρυθμίζει την κίνηση μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές να αυτό- ελέγχονται και μετά καθορίστε την αποδεκτή συμπεριφορά μέσα από κοινωνικές ιστορίες και παιχνίδι ρόλων (Reynhoot & Carter, 2006).
- Υιοθετήστε ένα σύστημα αμοιβών που θα ενισχύει τις θετικές συμπεριφορές. Εγκαθιδρύστε μια συνεχή μέθοδο μέσω ενός ημερολογίου ή διαγράμματος σε συνεργασία με την οικογένεια (Wilkinson, 2008). Αυτή η θετική ανατροφοδότηση θα ενισχύσει το αίσθημα εαυτού του μαθητή.
Αναπτύξτε τις σχέσεις με συνομιλήκους
- Χτίστε φιλίες μέσω εργασιών που απαιτούν το μοίρασμα ή το να κάνουν ζευγάρια. Προκαταρτικές μελέτες έχουν δείξει ότι η «χρήση» τυπικής ανάπτυξης συνομηλίκων ως πρότυπα συμπεριφοράς, μπορεί να αυξήσει τη θετική αλληλεπίδραση (Smith, Lovaas, & Lovaas, 2002). Δημιουργήστε δραστηριότητες στις οποίες θα εμπλέκεται όλη η τάξη, όπως το να αναπτύξετε ένα περιοδικό ή εφημερίδα της τάξης στο οποίο θα συμμετάσχουν όλοι οι μαθητές της τάξης. Εμπλέξτε το παιδί σε εργασίες που θα διευκολύνουν την αλληλεπίδραση όπως το μοίρασμα βιβλίων ή χαρτιών κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή τον εξοπλισμό της αυλής κατά τη διάρκεια του διαλείμματος.
- Εμπλουτίστε τις δραστηριότητες της τάξης με μουσική και τέχνη για να χτίσετε τις επικοινωνιακές ικανότητες – πάντα σε συμφωνία με τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητες του μαθητή. Συνεργαστείτε με τους ειδικούς για να επιλέξετε τις κατάλληλες δραστηριότητες όπως η συμμετοχή στη χορωδία ή την ομαδική τοιχογραφία ως εργασία της τάξης. Ευρήματα από συστηματικές έρευνες υποστηρίζουν ότι οι δραστηριότητες τέχνης μπορεί να είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος διευκόλυνσης της κοινωνικής αλληλεπίδρασης ανάμεσα στους μαθητές (Jackson & Arbesman, 2005).
Χρειάζεστε περισσότερες πληροφορίες;
Η εργοθεραπεία βοηθά τους ανθρώπους να ζήσουν στο έπακρο τη ζωή τους, βοηθώντας τους να προλάβουν ή να ζήσουν καλύτερα, μετά από τραυματισμό, ασθένεια ή αναπηρία. Οι εργοθεραπευτές παρέχουν υπηρεσίες στα σχολεία, σε νοσοκομεία, σε ιδιωτικές κλινικές. Έχουν εκπαιδευθεί να βοηθούν τα άτομα με ευρύ φάσμα σωματικών, αναπτυξιακών και συμπεριφορικών συνθηκών. Επιπρόσθετα, με την αποκατάσταση ασθενειών και αναπηριών, η εργοθεραπεία ενθαρρύνει την ευεξία μέσω της ισορροπίας υγιών και με νόημα δραστηριοτήτων ζωής.
Πηγή: Από τον Αμερικάνικο Σύλλογο Εργοθεραπείας
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.