Πως μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας στο φάσμα του αυτισμού να αναπτύξει λόγο; Εδώ σας παρουσιάζουμε μία πολύ αποτελεσματική μέθοδο. Προσοχή, τα παιδιά με αυτισμό χρειάζονται την υποστήριξη διεπιστημονικής ομάδας.
Διδασκαλία Κύριων Επικοινωνιακών Δεξιοτήτων:
Pivotal Response Training
- Η επιστημονική έρευνα στον αυτισμό εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς και από την ανασκόπηση αυτής σας παραθέτω κάποια σημαντικά βήματα για να βοηθήσετε το παιδί σας να μιλήσει.
- Οι ερευνητές αναφέρουν πως ακόμα και αν το παιδί είναι 4 ετών και άνω μπορεί να αναπτύξει λόγο.
- Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι κάθε άτομο με αυτισμό είναι μοναδικό, γεγονός που σημαίνει ότι αν κάτι δουλέψει καλά με ένα παιδί ή έναν έφηβο, ίσως να μη δουλέψει με ένα άλλο.
Ενθαρρύνετε το παιχνίδι και την αλληλεπίδραση
- Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι, έτσι μέσα από αυτό μπορούν να μάθουν και να μιλούν!
- Επιλέξτε ποικιλία παιχνιδιών και δοκιμάστε να παίξετε μαζί του με παιχνίδια που προτιμά!
- Ακόμα, μπορείτε να τραγουδήσετε μαζί του ή να του απαγγείλετε ποιηματάκια.
- Καθίστε με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι απέναντι σας το παιδί και να έχει την ευκαιρία να σας κοιτάζει στα μάτια και να σας ακούει.
- Παρέχετε ευκαιρίες στο παιδί να σας μιμηθεί ή μιμηθείτε το εσείς
- Μιμηθείτε τους ήχους που κάνει το παιδί και το πώς παίζει με το παιχνίδι (π.χ. βρουμ, βρουμ το αυτοκινητάκι!).
- Προσοχή στο να παρέχετε πρότυπα προς μίμηση των θετικών συμπεριφορών. Για παράδειγμα, όταν το παιδί κυλήσει ένα αυτοκινητάκι, και εσείς κάντε το ίδιο και το αντίστροφο. Αν το παιδί παραστήσει μία σύγκρουση αυτοκινήτων, κάντε και εσείς το ίδιο. Αλλά μη τον/την μιμηθείτε εάν πετάξει το αυτοκίνητο!
Δώστε έμφαση στη μη λεκτική επικοινωνία:
- Οι χειρονομίες και η βλεμματική επαφή μπορούν να θέσουν τα θεμέλια για την ανάπτυξη της γλώσσας. Για παράδειγμα όταν του λέτε «κοίτα» δείξτε του με το χέρι σας πού να κοιτάξει, και κουνήστε καταφατικά το κεφάλι όταν λέτε «ναι».
- Χρησιμοποιήστε χειρονομίες που είναι εύκολες για το παιδί σας να τις μιμηθεί, όπως παλαμάκια, άνοιγμα χεριών, πιάσιμο ώμων κλπ.
- Ανταποκριθείτε στα μη λεκτικά σήματα του παιδιού σας: Όταν κοιτάζει ή δείχνει ένα παιχνίδι, δώστε του το ή αδράξτε την ευκαιρία να παίξετε μαζί του με αυτό το παιχνίδι.
Αφήστε «χώρο» στο παιδί σας να μιλήσει
- Είναι απολύτως κατανοητή η έντονη επιθυμία που νιώθετε να χρησιμοποιήσει το λόγο όταν δεν το κάνει άμεσα.
- Αλλά είναι πολύ σημαντικό να παρέχετε στο παιδί ευκαιρίες να επικοινωνήσει ακόμα και αν δεν μιλήσει.
- Όταν κάνετε μια ερώτηση ή βλέπετε ότι το παιδί θέλει κάτι, περιμένετε για λίγα δευτερόλεπτα κοιτάζοντάς το με προσμονή.
- Παρακολουθείστε εάν κάνει κάποιον ήχο ή μία κίνηση του σώματος και επεκτείνετέ τα. Έτσι το παιδί θα βιώσει τη δύναμη της επικοινωνίας.
Απλοποιήστε το λόγο σας
- Αυτό βοηθά το παιδί να σας παρακολουθήσει. Επίσης είναι πιο εύκολο να σας μιμηθεί.
- Αν το παιδί σας δε μιλά καθόλου, χρησιμοποιήστε ήχους σχετικούς με τη δραστηριότητα ή μονές λέξεις (Αν παίζει με μία μπάλα, πείτε «μπάλα»).
- Αν το παιδί σας χρησιμοποιεί μονές λέξεις, μιλήστε με προτάσεις 2 λέξεων π.χ. «πετάω τη μπάλα» Ακολουθήστε τον κανόνα: «Χρησιμοποιήστε φράσεις με μία παραπάνω λέξη από αυτές που το παιδί ήδη χρησιμοποιεί».
Ακολουθήστε το ενδιαφέρον του παιδιού
- Από το να διακόπτετε μια δραστηριότητα, ακολουθήστε την, χρησιμοποιώντας λέξεις που σχετίζονται με αυτήν.
- Περιγράψτε του με απλές λέξεις αυτό που κάθε φορά κάνει.
- Σε καμία περίπτωση μην ασκείτε πίεση στο παιδί για να μιλήσει γιατί θα έχετε το αντίθετο αποτέλεσμα.
Είναι σημαντικό να μάθει ότι για να επικοινωνήσει μια ανάγκη ή επιθυμία του πρέπει να πει τη λέξη ή τη φράση (ή τουλάχιστον να προσπαθήσει) και αυτό να κατακτηθεί στα πλαίσια ευχάριστων δραστηριοτήτων και όμορφων στιγμών!
Σε κάθε περίπτωση επιβραβεύστε την προσπάθεια!
Τέλος, είναι πρέπον σε κάθε βήμα σας να μιλάτε εκτενώς για το τι εφαρμόζετε με τον λογοθεραπευτή σας!
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.