Εργοθεραπεία είναι ο επιστημονικός κλάδος που στοχεύει στη βελτίωση της λειτουργικότητας και των επιμέρους δεξιοτήτων του παιδιού μέσω δραστηριοτήτων. Η εργοθεραπεία, λοιπόν, υποδηλώνει τη θεραπεία μέσα από το έργο.
«Έργο» για τα παιδιά θεωρούμε κυρίως το παιχνίδι, γιατί μέσα από αυτό μαθαίνουν, μιμούνται, κοινωνικοποιούνται. Οι δραστηριότητες, που χρησιμοποιούνται δεν είναι τυχαίες. Είναι καλά οργανωμένες και σχεδιασμένες έτσι ώστε να κατευθύνονται προς ένα ορισμένο σκοπό, την αποκατάσταση των δυσκολιών όπως:
- Αδυναμία ή δυσχέρεια σε κάποιον τομέα ανάπτυξης (αισθητικοαντιληπτικό, κινητικό, κοινωνικό, ή γνωστικό).
- Αδυναμία εκτέλεσης απλών, καθημερινών δραστηριοτήτων (το παιδί δυσκολεύεται να ντυθεί, να φάει, να κάνει χρήση της τουαλέτας, να φροντίζει για την προσωπική του υγιεινή).
Ένα παιδί χρειάζεται εργοθεραπεία όταν:
- Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί.
- Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο, είναι υποτονικό, μοιάζει αδύναμο.
- Κουράζεται εύκολα κατά την σχολική του εργασία.
- Πέφτει εύκολα κάτω (“clumsy child”).
- Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά την θέση του σώματός του στον χώρο, χτυπάει εύκολα πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα.
- Παρουσιάζει δυσκολίες να χειριστεί υλικά και εργαλεία .
- Δεν παίζει με παιχνίδια της ηλικίας του ή σπάει συχνά τα παιχνίδια του.
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες.
- Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει, να πιάσει τους μαρκαδόρους, να κόψει με το ψαλίδι.
- Είναι πολύ υπερκινητικό, δεν μπορεί να διατηρήσει τη θέση του στο κάθισμα.
- Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μην μεταβαίνει σε άλλη.
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ των γραμμάτων και λέξεων όταν γράφει (ο γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός).
- Δεν αντιλαμβάνεται έννοιες στο χώρο και στο χρόνο.
Από την εργοθεραπευτική παρέμβαση ωφελούνται πολύ παιδιά με διαγνώσεις μαθησιακών δυσκολιών, ψυχοκινητικής καθυστέρησης, ΔΕΠ-Υ, διάχυτης αναπτυξιακής διαταραχής, με σύνδρομα, αλλά και παιδιά με πολύ συγκεκριμένες, μικρές δυσκολίες.
Τι περιλαμβάνει η εργοθεραπεία;
- εκπαιδευτικά και επιτραπέζια παιχνίδια
- χειροτεχνίες (χρώματα, πηλός, γύψος κ.α.)
- (δράμα και) θεατρικό παιχνίδι
- μουσική
- σωματοκινητικό παιχνίδι
- γραφοκινητικές ασκήσεις
- δραστηριότητες αισθητηριακής ολοκλήρωσης
Στο Λόγος και Επικοινωνία έχουμε πλούσιο εξοπλισμό τόσο για αξιολόγηση όσο και για παρέμβαση. Υπάρχει ομάδα εργοθεραπευτών όπου επόπτης της είναι ο αρχαιότερος/η και τα μέλη της συναντούνται τακτικά για να ανταλλάξουν απόψεις και να υποστηριχθούν στην βελτιστοποίηση της παρέμβασής τους.
Στον χώρο μας, πλησίον της στάσης μετρό Ανθούπολη στο Περιστέρι, έχουμε όλα τα απαραίτητα αξιολογητικά εργαλεία όπως το Μiller Assessment for Preschoolers, Visual Perception Test κ.α.Επίσης έχουμε διαμορφώσει ειδικούς χώρους ώστε να μπορούν να γίνονται ασκήσεις αισθητητηριακής ολοκλήρωσης με κούνιες, πισίνα με μπάλες, ειδικές τραμπάλες, λύκρα κ.α. Τέλος, γνωρίζουμε αρκετά καλά και μεθόδους όπως το πρωτόκολλο Willbarger και όχι μόνο. Για κάθε παιδί χρησιμοπούμε επιλεκτικά τα θεραπευτικά εργαλεία και μεθόδους που κρίνουμε πως θα δώσουν το βέλτιστο αποτέλεσμα στο πιο σύντομο διάστημα. Αυτό γίνεται σε στενή συνεργασία με τους γονείς ώστε τα θετικά αποτελέσματα της εργοθεραπευτικής παρέμβασης να γενικευθούν το δυνατόν συντομότερα στο σπίτι.
Μέχρι τώρα, τα αποτελέσματα της δουλειάς μας στο εργοθεραπευτικό τμήμα μας έχουν δικαιώσει και το τμήμα της εργοθεραπείας του Λόγος και Επικοινωνία έχει αποκτήσει πολύ καλή φήμη στις περιοχές του Περιστερίου, Πετρούπολης, Ιλίου, Χαϊδαρίου, Αιγάλεω και ευρύτερα στην δυτική Αθήνα.
Μέτρο μας η εξέλιξή σας!
Περιηγηθείτε στη συλλογή φωτογραφιών του κέντρου μας!