Χρησιμοποιούμε τη γλώσσα για πολλούς λόγους: τον χαιρετισμό των ανθρώπων, τον προσανατολισμό των άλλων, την πρόκληση της προσοχής, τη συγκέντρωση πληροφοριών και την παροχή πληροφοριών σε άλλους.
Ένα σημαντικό μέρος της συζήτησης του παιδιού με τον γονιό είναι να πάρει πληροφορίες σχετικά με το πώς δουλεύουν οι λέξεις. Τα παιδιά που δυσκολεύονται να πάρουν τις πληροφορίες που χρειάζονται συχνά νιώθουν απελπισμένα. Επειδή συχνά καταλαβαίνουν λάθος, χρειάζονται περισσότερη ενθάρρυνση για να συνεχίσουν την προσπάθεια για επικοινωνία.
Τα παιδιά παίρνουν πληροφορίες κάνοντας ερωτήσεις
Οι ερωτήσεις είναι ο πιο κοινός τρόπος για να απαιτήσετε πληροφορίες. Οι ερωτήσεις μάς δίνουν τη δυνατότητα να μάθουμε για καινούργια πράγματα και ιδέες, ικανοποιώντας την περιέργειά μας, και τσεκάροντας πώς λειτουργούν οι λέξεις. Τα παιδιά που αναπτύσσονται φυσιολογικά κάνουν ερωτήσεις όλη την ώρα. Έχουν μία ατελείωτη περιέργεια. Είναι πολύ θαρραλέα σχετικά με ερωτήσεις για νέες πληροφορίες.
Τα παιδιά με γλωσσική διαταραχή γενικά δεν κάνουν πολλές ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της καθημερινότητας. Ή, ακόμη κι αν κάνουν, ο τύπος των ερωτήσεων που κάνουν είναι συχνά περιορισμένος. Μερικές φορές, αυτά τα παιδιά δείχνουν ακόμη κι έλλειψη ενδιαφέροντος για να πάρουν καινούργιες πληροφορίες σχετικές με τον κόσμο.
Η αποτυχία να κάνουν σωστές ερωτήσεις για να πάρουν σωστές απαντήσεις μπορεί να προκαλέσει σε μερικά παιδιά τη διακοπή της προσπάθειας. Αν το παιδί σας δυσκολεύεται να κάνει ερωτήσεις, να ανταμείβετε κάθε προσπάθεια με έπαινο και μία πιθανή απάντηση.
Γιατί μερικά παιδιά δυσκολεύονται να κάνουν ερωτήσεις;
- Δεν γνωρίζουν πώς να τοποθετήσουν τις λέξεις μαζί για να σχηματίσουν ερώτηση.
- Δεν έχουν τις νοητικές ικανότητες για επιτυχή απαίτηση πληροφοριών.
- Δεν γνωρίζουν πώς να κάνουν ερωτήσεις προκειμένου να πάρουν τις περισσότερες πληροφορίες από τον ακροατή τους.
Όλοι αυτοί οι τομείς επηρεάζουν ο ένας τον άλλο. Ένα παιδί θα πρέπει να έχει ικανότητες σε όλους τους τομείς προκειμένου να επιτύχει να κάνει ερωτήσεις για να πάρει πληροφορίες.
Αναπτύσσοντας την ικανότητα να κάνεις ερωτήσεις
Καθώς τα παιδιά μαθαίνουν να μιλούν, συνήθως αποκτούν τις ικανότητες να ρωτούν με την ακόλουθη σειρά:
Οι ερωτήσεις «τι» και «πού», οι οποίες αναπτύσσονται νωρίς, είναι στενά συνδεδεμένες με ονόματα και τοποθεσίες ανθρώπων και πραγμάτων στο περιβάλλον ενός παιδιού. Οι ερωτήσεις «πότε» προϋποθέτουν ότι το παιδί έχει κάποια συνείδηση του χρόνου πριν σχηματιστεί μία τέτοιου είδους ερώτηση. Οι μετέπειτα αναπτυσσόμενες ερωτήσεις, όπως το «γιατί» και «πώς» βασίζονται στη γνώση του παιδιού τού τι προκαλεί να συμβούν τα τρέχοντα γεγονότα. Αναπτύσσοντας την ικανότητα να κάνεις ερωτήσεις είναι μία ανοιχτή διαδικασία, όχι ολοκληρωμένη μέχρι την ενηλικίωση.
Μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να μάθει να κάνει ερωτήσεις
- Δώστε στο παιδί σας να κάνει ενδιαφέροντα πράγματα και παιχνίδια για να παίξει. Αυτά θα βοηθήσουν το παιδί να μάθει περισσότερα πράγματα για τον κόσμο.
- Κάντε καθημερινές δραστηριότητες με το παιδί σας. Πείτε στο παιδί σας τι κάνετε, καθώς το κάνετε. Ρωτήστε και απαντήστε ερωτήσεις που το παιδί σας μπορεί να σκέφτεται. «τι θα κάνουμε μετά; Θα πάρουμε σοκολάτα». Ακόμη κι αν δεν διαβάζετε τη σκέψη, θα δείξετε στο παιδί σας πώς σκέφτονται οι άνθρωποι και πώς οι άνθρωποι κάνουν ερωτήσεις.
- Δώστε την πλήρη προσοχή σας, όταν το παιδί προσπαθεί να κάνει μία ερώτηση. Χαμηλώστε, ώστε να βρίσκεστε στο ύψος των ματιών του παιδιού σας.
- Όταν το παιδί έχει την πλήρη προσοχή σας, αφήστε αρκετό χρόνο προκειμένου να γίνει η ερώτηση. Να είστε υπομονετικοί εάν το παιδί σας δυσκολεύεται να κάνει τις σκέψεις του λόγια.
- Απαντάτε στις ερωτήσεις του παιδιού σας. Όταν δίνετε πληροφορίες σε απάντηση μιας ερώτησης, το παιδί σας νιώθει επιτυχημένο. Οι απαντήσεις ουσιαστικά ενθαρρύνουν για περισσότερες ερωτήσεις και ερεθίζουν την περιέργεια του παιδιού.
- Επιβραβεύστε το παιδί σας που κάνει ερωτήσεις. Εάν δεν έχετε καταλάβει την ερώτηση του παιδιού, πείτε του να επαναλάβει ή να σας δείξει. Εάν καταλαβαίνετε, δείξτε το στο παιδί σας. Επαναλάβετε την ερώτηση του παιδιούσας με έναν απλό, σωστό τρόπο. Μετά απαντήστε.
- Κάνετε συχνά ερωτήσεις για να πάρετε πληροφορίες. Αυτό παρέχει ένα μοντέλο ή παράδειγμα για να μιμηθεί το παιδί.
Βοηθήστε το παιδί σας να μάθει να δίνει πληροφορίες
Η ικανότητα του παιδιού σας να απαντά ερωτήσεις αναπτύσσεται σταδιακά. Η ικανότητα των παιδιών να απαντούν σε ερωτήσεις αναπτύσσεται την ίδια περίπου περίοδο που αναπτύσσεται και η ικανότητα να ρωτούν. Παίρνετε σημειώσεις για τον τύπο των ερωτήσεων που το παιδί σας μπορεί με επιτυχία να απαντήσει (τι, που, ποιος, πότε, γιατί και πώς). Προκειμένου να μειώσετε την απελπισία και να βοηθήσετε το παιδί σας να επικοινωνεί καλά, προσπαθήστε να κάνετε ερωτήσεις τις οποίες γνωρίζετε ότι το παιδί σας μπορεί να απαντήσει.
Συμπεριλαμβάνοντας το παιδί σας σε καθημερινές δραστηριότητες είναι ένας καλός τρόπος για να ενθαρρύνετε τη συζήτηση. Βοηθά επίσης τη γλωσσική ανάπτυξη επειδή τα πράγματα για τα οποία μιλάτε βρίσκονται εκεί ώστε το παιδί να τα δει. Περιλαμβάνοντας το παιδί σας σε όσες περισσότερες συζητήσεις είναι δυνατό, παρέχετε ένα μοντέλο που δείχνει πόσο πλούσια μπορεί να είναι η γλώσσα.
Οι ενήλικες συχνά ρωτούν τα παιδιά μια σειρά ερωτήσεων και το αντιλαμβάνονται ως συζήτηση. Εάν οι ερωτήσεις σας κυριαρχούν στη συζήτηση, πιθανότατα να ασκείτε πολλή πίεση στο παιδί σας να παράγει απαντήσεις. Μία πιο άνετη συζήτηση είναι εκείνη όπου κάνετε όσο περισσότερα σχόλια γίνεται καθώς κάνετε ερωτήσεις, καλώντας το παιδί σας να συμμετάσχει.
Συμβουλές για να βοηθήσετε το παιδί σας να δίνει πληροφορίες:
- Πριν κάνετε μία ερώτηση, σιγουρευτείτε ότι έχετε την πλήρη προσοχή του παιδιού σας.
- Αφού κάνετε την ερώτηση, αφήστε μερικά δευτερόλεπτα στο παιδί σας για να σκεφτεί προτού απαντήσει.
- Σημειώστε ποιόν τύπο ερωτήσεων απαντά το παιδί σας με επιτυχία και ποιόν όχι. Να κάνετε ερωτήσεις του τύπου που πιστεύετε ότι το παιδί μπορεί να απαντήσει.
- Συμπεριλαμβάνετε το παιδί σας σε όσες περισσότερες συζητήσεις είναι δυνατόν.
- Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, χρησιμοποιήστε τόσα σχόλια όσες και ερωτήσεις.
- Συνειδητοποιήστε ότι οι ερωτήσεις όπως «Ξέρεις κάτι;» είναι ένας τρόπος για το παιδί σας να αποσπάσει την προσοχή σας, ώστε να μοιράζονται μεταξύ σας οι πληροφορίες.
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.