Αναγνωρίστε από την παρακάτω λίστα ποια στοιχεία έχουν σημασία για εσάς. Καθώς ερευνάτε διαφορετικούς παιδικούς σταθμούς, προσδιορίστε σε τι βαθμό ο κάθε παιδικός σταθμός ανταποκρίνεται σε αυτό που θέλετε. Μπορείτε να βάζετε ένα ‘X’ δίπλα σε κάθε στοιχείο που συναντάτε. Επίσης, μπορείτε να βάλετε την αντίστοιχη τιμή ακολουθώντας το παρακάτω σύστημα:
1 = καθόλου καλό
2 = επαρκές
3 = καλό
4 = πολύ καλό
5 = εξαιρετικό
Αν χρησιμοποιήσετε το σύστημα αυτό, στο τέλος προσθέστε για να βγάλετε μια συνολική τιμή για κάθε παιδικό σταθμό. Οι παιδικοί σταθμοί με το πιο υψηλό σύνολο, θα σας παρέχουν το καλύτερο πρόγραμμα για το παιδί σας.
Πρόγραμμα
_____ Ήρεμη ατμόσφαιρα και αποδοχή των παιδιών.
_____ Οι γονείς λαμβάνουν μία γραπτή δήλωση για την πολιτική που ακολουθεί ο παιδικός σταθμός
σε θέματα χειρισμού συμπεριφοράς.
_____ Η εγγραφή του παιδιού μπορεί να γίνει σε μια χρονική στιγμή που θα εξυπηρετεί τον γονέα.
_____ Η διάρκεια της μέρας, που θα περνά το παιδί στον παιδικό σταθμό, είναι αυτή που εσείς θέλετε.
_____ Υπάρχει ένα καθημερινό πρόγραμμα που κρατά σε ισορροπία τις δομημένες δραστηριότητες και το
ελεύθερο παιχνίδι.
_____ Το εύρος των ηλικιών των παιδιών στο πρόγραμμα ανταποκρίνεται στις δικές σας ανάγκες.
_____ Τα δίδακτρα είναι λογικά.
_____ Eiναι διαθέσιμη οικονομική βοήθεια.
Προσωπικό
_____ Υπάρχουν αρκετοί ενήλικες για να καθοδηγούν και να επιβλέπουν όσα παιδιά βρίσκονται στον παιδικό
σταθμό.
_____ Οι υπεύθυνοι για αυτό το πρόγραμμα ενήλικες είναι πιστοποιημένοι δάσκαλοι, παιδαγωγοί ή θεραπευτές.
_____ Οι δάσκαλοι και οι βοηθοί τους παρέχουν στα παιδιά καθοδήγηση στη διάρκεια των δραστηριοτήτων.
_____ Το προσωπικό του παιδικού σταθμού δημιουργεί ένα ζεστό και άνετο περιβάλλον για τα παιδιά.
_____ Το προσωπικό του παιδικού σταθμού έχει καλή επικοινωνία με τα παιδιά.
Παροχή υπηρεσιών
_____ Δάσκαλοι ειδικής εκπαίδευσης βοηθούν στο πρόγραμμα του παιδικού σταθμού.
_____ Μαθαίνουν στο παιδί να πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα.
_____ Θρεπτικά γεύματα για τα παιδιά.
Συμμετοχή γονέα
_____ Οι γονείς μπορούν να προγραμματίσουν συναντήσεις με τη δασκάλα όσο συχνά το επιθυμούν.
_____ Οι γονείς ενθαρρύνονται να συμμετέχουν σε δραστηριότητες μέσα στην τάξη.
_____ Οι γονείς μπορούν να μείνουν και να παρατηρήσουν πώς διεξάγεται το πρόγραμμα στον παιδικό σταθμό.
Εγκαταστάσεις
_____ Στον παιδικό σταθμό, οι τάξεις χωρίζονται σε διαφορετικές γωνιές για παιχνίδι, εργασία ή για
ησυχία και ηρεμία.
_____ Το κάθε παιδί έχει το δικό του χώρο μέσα στην τάξη για να βάζει το καλάθι με τα ρούχα του ή το κουτί με
τα πράγματα για τις διάφορες δραστηριότητες.
_____ Υπάρχει αρκετός χώρος για κάθε παιδί που παίρνει μέρος στο πρόγραμμα του παιδικού σταθμού.
_____ Η θέρμανση και η ψύξη του χώρου είναι ικανοποιητική.
_____ Υπάρχει εξωτερικός χώρος για παιχνίδι, με γρασίδι και χώμα, καλυμμένες και ακάλυπτες περιοχές,
σκληρές και μαλακές επιφάνειες.
_____ Υπάρχουν αρκετές τουαλέτες.
Δραστηριότητες
_____ Υπάρχει ποικιλία δραστηριοτήτων ώστε το κάθε παιδί να έχει πιθανότητα επιτυχίας σε κάτι.
_____ Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες ανάλογα με την ηλικία, το επίπεδο δεξιότητας ή το ενδιαφέρον που
έχουν εκδηλώσει σε κάτι.
_____ Η εκμάθηση είναι μια ενεργή διαδικασία. Τα παιδιά μαθαίνουν συμμετέχοντας σε δραστηριότητες,
χρησιμοποιώντας όλες τις αισθήσεις τους.
_____ Τα παιδιά συμμετέχουν σε δραστηριότητες που απαιτούν υπευθυνότητα, όπως είναι το πότισμα των φυτών,
το καθάρισμα του τραπεζιού κτλ.
_____ Προγραμματίζονται πρωτότυπες, δημιουργικές δραστηριότητες.
_____ Τα παιδιά συμμετέχουν σε παιχνίδι εσωτερικού και εξωτερικού χώρου.
_____ Υπάρχει αρκετός χρόνος τόσο για ελεύθερο παιχνίδι όσο και για ξεκούραση.
_____ Τα παιδιά συμμετέχουν και σε δραστηριότητες που έχουν σχεδιάσει τα ίδια και με βάση τις δικές τους
ανάγκες και επιθυμίες.
_____ Τα παιδιά συμμετέχουν σε ήσυχες δραστηριότητες αλλά και σε δραστηριότητες με φασαρία.
_____ Τα παιδιά ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν τη φαντασία τους στο παιχνίδι.
_____ Υπάρχουν δραστηριότητες πουν ενθαρρύνουν την εκμάθηση του λόγου και της ομιλίας στα παιδιά.
_____ Μουσικές δραστηριότητες: τραγούδι, μουσική, παίξιμο οργάνων και χορός.
_____ Καλλιτεχνικές δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τον πειραματισμό και τη δημιουργία.
_____ Τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να ξεφυλλίσουν βιβλία ή να ακούσουν κάποιον να διαβάζει.
_____ Αν περιλαμβάνεται στις δραστηριότητες η παρακολούθηση τηλεόρασης, υπάρχουν οδηγίες από τους
δασκάλους που θα ενισχύσουν την ικανότητα σκέψης και χρήσης του λόγου του παιδιού.
_____ Τα παιδιά συμμετέχουν σε κοινωνικά προγράμματα, εκδρομές και επισκέψεις σε μουσεία.
_____ Τα παιδιά συμμετέχουν σε δραστηριότητες που χρειάζονται αδρή κίνηση όπως είναι το τρέξιμο αλλά και
λεπτή κινητικότητα, όπως είναι το κόψιμο και το κόλλημα χαρτιού.
Υλικά
_____ Υπάρχουν αρκετά υλικά για μια πληθώρα δραστηριοτήτων: άμμος, νερό, μπογιές, ύφασμα, πηλός,
κηρομπογιές, τουβλάκια, πάζλ, μπάλες και παιχνίδια με ρόδες.
_____ Τα παιχνίδια και άλλα ασφαλή αντικείμενα βρίσκονται σε σημείο που το παιδί μπορεί να φτάσει.
_____ Επισφαλή αντικείμενα μένουν μακριά από τα παιδιά, σε σημεία που δεν έχουν πρόσβαση.
_____ Υπάρχει ποικιλία παιχνιδιών που κάνουν θόρυβο.
_____ Υπάρχει ποικιλία από ασφαλή εξοπλισμό παιδικής χαράς.
_____ Τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι κατάλληλα για την ηλικία και το εύρος των δεξιοτήτων των παιδιών.
Πηγή: Αdopted from a brochure originally written by the members of the Preschool Language Programs of Tuscon, USA
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.