Μερικά παιδιά με αυτισμό αγαπούν να μασουλάνε τα ρούχα τους, χαρτί ή οποιοδήποτε άλλο αντικείμενο βρεθεί εύκολα στα χέρια τους. Ενεργεί το παιδί σας με τον ίδιο τρόπο;
Τα παιδιά με αυτισμό δυσκολεύονται να ρυθμίζουν τις αισθητηριακές τους εμπειρίες. Πιθανώς, εμφανίζουν υπερευαισθησία ή υποευαισθησία σε ποικίλες αισθήσεις. Το διαρκές και έμμονο μασούλημα είναι ένδειξη αισθητηριακής υποευαισθησίας. Τα παιδιά μασουλάνε όχι γιατί επιθυμούν να χαλάσουν τα ρούχα τους ή άλλα αντικείμενα, αλλά γιατί απολαμβάνουν ή έχουν ανάγκη να βιώσουν την αίσθηση του μασουλήματος. Έτσι, όταν προσπαθούμε να βοηθήσουμε ένα παιδί με ανάλογο πρόβλημα, πρέπει να αντιμετωπίσουμε το θέμα στη ρίζα του που είναι φύσης αισθητηριακής.
Αλλάξτε το αντικείμενο που μασουλάει το παιδί:
Αρχικά, η αντικατάσταση των πολύτιμων αντικειμένων με ένα παιχνίδι ειδικό για μασούλημα, είναι ο πιο απλός και ίσως ο καλύτερος τρόπος για να χειριστείτε το θέμα. Υπάρχουν ειδικά μασητικά βραχιολάκια στο εμπόριο, εξαιρετικά για παιδιά που μασουλάνε τα ρούχα τους. Επίσης, μπορείτε να προμηθευτείτε ειδικά παιχνίδια για παιδιά που βγάζουν δοντάκια για να βοηθήσετε το παιδιά να βιώσουν την αισθητηριακή εμπειρία που τόσο έχουν ανάγκη. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά σταματούν αυτομάτως να μασουλάνε ακατάλληλα αντικείμενα, όπως καλά βιβλία και ρούχα.
Μπορείτε να δώσετε στο παιδί σας ζαχαρωτά, ζελεδάκια ή τσίχλες, προσέχοντας πάντα τις ποσότητες για να μην χαλάσουν τα δόντια του, να μη λερωθεί αλλά και να αποφύγετε την πρόκληση σιελόρροιας.
Στοματοπροσωπική διέγερση
Η στοματοπροσωπική διέγερση σχετίζεται με τις διαφορετικές τεχνικές διέγερσης σε διάφορα μέρη της στοματικής κοιλότητας. Οι ασκήσεις που ακολουθούν παρέχουν ερεθίσματα στο στόμα και μπορούν να ελαττώσουν την ανάγκη του παιδιού για μασούλημα. Η στοματοπροσωπική διέγερση μπορεί να γίνει από έναν εκπαιδευμένο θεραπευτή ή μέσα από δραστηριότητες που θα κάνετε μαζί με το παιδί. Ακολουθούν μερικές δραστηριότητες που προκαλούν στοματοπροσωπική διέγερση:
- Το παιδί ρουφάει υγρά μέσα από καλαμάκι.
- Φουσκώνει μπαλόνια.
- Κάνει φούσκες.
- Γεμίζει το στόμα του με αέρα (φουσκώνει τα μάγουλα).
- Αγγίζει τα δόντια με την άκρη της γλώσσας, ενώ την περνάει από τη μια άκρη στην άλλη.
- Παράγει διάφορους ήχους και θορύβους.
- Τραβάει τα μάγουλά του κάνοντας γκριμάτσες στον καθρέφτη.
Μικρά διαλλείματα από το μασούλημα
Μόλις καταφέρετε να αντικαταστήσετε το αντικείμενο που μασουλάει το παιδί σας και το βοηθήσετε να έχει αισθητηριακές εμπειρίες μέσω άλλων στοματοπροσωπικών δραστηριοτήτων, το παιδί, μάλλον, είναι έτοιμο για μικρά διαλλείματα από το μασούλημα. Το διάλειμμα γίνεται πιο εύκολο αν πείτε στο παιδί πως θα του επιτρέψετε να συμμετάσχει σε μια δραστηριότητα που αγαπά με τον όρο να αφήσει στην άκρη το αντικείμενο που μασουλάει ενώ θα παίζετε. Αρχικά, καλό είναι να κρατήσετε σύντομα τα διαλλείματα ώστε το παιδί σας να ξέρει πως μόλις τελειώσει με τη δραστηριότητα θα πάρει πίσω το αντικείμενο για να το μασουλήσει. Με αργά βήματα, θα αλλάξετε τη δραστηριότητα, δίνοντας μια ανταμοιβή στο τέλος. Για παράδειγμα, πείτε στο παιδί:
«Μόλις τελειώσεις αυτήν την άσκηση, μπορείς να κάνεις κούνια. Μετά, θα σου δώσω να μασουλήσεις το παιχνίδι σου».
Με αυτόν τον τρόπο, αυξάνετε σταδιακά το χρονικό διάστημα που περνά το παιδί σας χωρίς να μασουλάει.
Μασούλημα ενώ το παιδί είναι μόνο του:
Καθώς το παιδί σας μεγαλώνει και η ανάγκη του για μασούλημα μικραίνει, θα πρέπει να διδάξετε στο παιδί σας πως του επιτρέπετε να μασουλάει, αλλά όχι σε δημόσιο χώρο. Κρατήστε τα αντικείμενα για μασούλημα στο μπάνιο και επιτρέψτε στο παιδί σας να πηγαίνει εκεί και να τα χρησιμοποιεί για λίγα μόνο λεπτά την ώρα. Σταδιακά, θα μειώσετε τον χρόνο που του δίνετε. Μπορείτε, επίσης, να ενθαρρύνετε το παιδί να χρησιμοποιεί άλλες μεθόδους στοματοπροσωπικής διέγερσης που είναι κοινωνικώς αποδεκτές, όπως να πίνει νερό και να το κρατάει στο εσωτερικό του στόματος, να μασάει τσίχλα, κτλ.
Προτείνετε στο παιδί να συμμετέχει σε δραστηριότητες που χρειάζονται τη λειτουργία του στόματος:
Η τεχνική αυτή λειτουργεί σαν αντιπερισπασμός. Αναθέστε στο παιδί σας να κάνει κάτι διαφορετικό με το στόμα του που θα το αποτρέψει από το μασούλημα. Ανταμείψτε το παιδί για τη συμμετοχή του στη δραστηριότητα, ενθαρρύνετε και επαινέστε το για την προσπάθειά του. Μην αναφερθείτε στη συνήθειά του να μασουλάει. Μερικές δραστηριότητες για τη λειτουργία του στόματος είναι οι εξής:
- Το παιδί μπορεί να σφυρίξει.
- Να μιλήσει.
- Να τραγουδήσει.
- Να παίξει κάποιο μουσικό όργανο με το στόμα (φλογέρα, αρμόνικα).
- Να φυσήξει μπογιά σε χαρτί για να ζωγραφίσει.
- Να ζωγραφίσει με το στόμα, κρατώντας το πινέλο με τα χείλη.
Αφήστε το παιδί σας να μασουλάει για μικρά χρονικά διαστήματα, συνεχίζοντας με δραστηριότητες εκμάθησης:
Η στρατηγική αυτή βελτιώνει την προσοχή και τη συγκέντρωση του παιδιού σε ασκήσεις εκμάθησης. Δώστε στο παιδί σας λίγα λεπτά να μασουλήσει το παιχνίδι του και στη συνέχεια, εργαστείτε μαζί του για 15 – 30 λεπτά. Θα ανακαλύψετε πως το παιδί σας μαθαίνει καλύτερα σε αυτό το χρονικό διάστημα.
Πηγή: sharonscreativecorner.com
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.