Ένα παιδί μαθαίνει να χρησιμοποιεί το ψαλίδι με τρόπο ελεγχόμενο κόβοντας αρκετά υλικά και κυρίως εκείνα που είναι χοντρά και άκαμπτα. Το κόψιμο γίνεται πιο εύκολο όταν τα υλικά δεν είναι λεπτά και ευλύγιστα. Για παράδειγμα, είναι πιο εύκολο να κόψει κανείς ένα καλαμάκι παρά ένα κομμάτι σπάγκο. Το χαρτόνι κόβεται πιο εύκολα από ένα κομμάτι απλού χαρτιού ή χαρτοπετσέτας.
Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κρατά ορθούς τους αντίχειρες. Όταν κόβει, δηλαδή, πρέπει ο αντίχειρας του χεριού, που χειρίζεται το ψαλίδι αλλά και του άλλου που συγκρατεί το χαρτί, να μένει ελαφρά τεντωμένος προς το ταβάνι.
- Ψαλίδισμα: το παιδί απλά ανοίγει και κλείνει το ψαλίδι χωρίς να προχωρά ευθεία στο κόψιμο του χαρτιού. Πείτε στο παιδί να κάνει ψαλιδιές στη άκρη μιας κόλας χαρτιού ή γύρω γύρω σε ένα χάρτινο πιάτο ώστε να δημιουργήσει κρόσσια.
- Γραμμές: μετά το παιδί μπορεί να κόψει κατά μήκος μιας γραμμής μήκους 15 εκατοστών (πλάτους: ½ εκατοστό). Σύντομα, το παιδί θα μπορεί να κόψει στη μέση ένα ολόκληρο χαρτί.
- Κύκλοι: στην ηλικία των 4 τα παιδιά ξεκινούν να κόβουν κύκλους.
- Περισσότερα σχήματα: στην ηλικία των 5 τα παιδιά ξεκινούν να κόβουν τρίγωνα και στη συνέχεια τετράγωνα.
- Καμπύλες: από την ηλικία των 5 και 6, τα παιδιά μπορούν να κόψουν κατά μήκος μιας καμπύλης γραμμής και σταδιακά πιο περίπλοκα σχήματα ανάλογα με τις εμπειρίες τους.
Ψαλίδισμα
- Δώστε στο παιδί να κόψει ζαχαρωτά σε λωρίδες που θα κολλήσετε μετά σε χαρτί για να φτιάξετε μια εικόνα.
- Πλαστικά καλαμάκια: αφού το παιδί κόψει τα κομμάτια, ενώστε τα όλα μαζί σε ένα κολιέ.
- Το παιδί μπορεί να κόψει πλαστελίνη ή ζυμάρι.
- Δώστε στο παιδί μαλακό τυρί για να κόψει σε λωρίδες.
- Ψαλίδισμα μίσχων ποικίλων λουλουδιών και φύλλων.
- Δώστε στο παιδί να κόψει μικρές λωρίδες από χαρτί ώστε να φτιάξετε μια χάρτινη αλυσίδα.
- Δώστε στο παιδί να κάνει ψαλιδιές στις άκρες χάρτινων πιάτων ή σε πιάτα και ποτήρια από φελιζόλ.
- Το παιδί μπορεί να ψαλιδίσει τις άκρες από διάφορες κάρτες / χαρτόνια.
Κόβοντας ευθείες γραμμές
- Κολλήστε δύο σειρές από αυτοκόλλητα ή ζωγραφίστε δύο σειρές από κουκίδες σε μια κάρτα ή σε ένα χαρτί. Βάλτε το παιδί να εξασκηθεί στις ευθείες γραμμές, κόβοντας μεταξύ των δύο σειρών.
- Σχεδιάστε γραμμές πλάτους ½ εκατοστού σε ένα χαρτί που το παιδί μετά θα κόψει για να φτιάξει λωρίδες από χαρτί που θα χρησιμοποιήσετε για την κατασκευή μιας χάρτινης αλυσίδας.
- Δώστε στο παιδί να κόψει άχρηστη αλληλογραφία.
- Δώστε στο παιδί να κόψει κουπόνια.
Κόβοντας σχήματα
- Πείτε στο παιδί να κόψει τον εσωτερικό κύκλο ενός χάρτινου πιάτου ή την επιφάνεια περιμετρικά του κύκλου.
- Ζωγραφίστε τρίγωνα, κύκλους και τετράγωνα σε μικρά τετράγωνα χαρτιά (κάρτες, χαρτόνια κτλ.), ελαφρώς μεγαλύτερα από το σχέδιο. Το παιδί μπορεί να κόψει πιο εύκολα ένα σχήμα αν ξεκινήσει κόβοντας την άκρη μιας πρόχειρης επιφάνειας.
Κόβοντας περίπλοκα σχήματα
- Κόψτε μαζί με το παιδί σας εικόνες από καταλόγους ή περιοδικά για να φτιάξετε παζλ ή κολλάζ.
- Κόψτε ευχετήριες κάρτες που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί για να φτιάξετε κολλάζ.
- Διασκεδαστικά σχέδια: νιφάδες (κόβοντας διπλωμένο χαρτί), αεροπλανάκια από χαρτί και χάρτινες αλυσίδες.
Πώς να κάνετε τις δραστηριότητες ακόμη πιο ευχάριστες
- Κολλήστε πλαστικά ματάκια σε κάθε λεπίδα του ψαλιδιού κοντά στις λαβές. Φανταστείτε πως το ψαλίδι είναι ένας αλιγάτορας που καταβροχθίζει τη γραμμή καθώς κόβει.
- Ζωγραφίστε κύκλους για φανάρια στην άκρη της κάθε λεπίδας. Υποκριθείτε πως το ψαλίδι είναι ένα αυτοκίνητο ή φορτηγό και η γραμμή στο χαρτί είναι ο δρόμος. Βεβαιωθείτε πως το παιδί «μένει στον δρόμο και δεν οδηγεί στο χώμα».
Χρησιμοποιήστε ένα ψαλίδι με τη μία λαβή αρκετά μεγάλη για δύο δάχτυλα και την άλλη πιο μικρή για τον αντίχειρα του παιδιού. Ο δείκτης και το μεσαίο δάχτυλο πρέπει να χωρούν στη μεγάλη τρύπα. Τα δύο δάχτυλα που αντιτίθενται στον αντίχειρα δίνουν μεγαλύτερη δύναμη στο παιδί να ελέγχει το ψαλίδι. Ο παράμεσος και το μικρό δαχτυλάκι διπλώνουν μέσα στην παλάμη. Μπορείτε να κάνετε μια σχετική έρευνα για ψαλίδια που εξυπηρετούν δεξιόχειρες και αριστερόχειρες.
Πηγή: therapystreetforkids.org
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.