Έχετε παρατηρήσει πως το παιδί σας επαναλαμβάνει όσα λέτε εσείς και άλλα άτομα στο περιβάλλον σας;
Επαναλαμβάνει ατάκες από τηλεοπτικές σειρές, διαφημιστικά ή και ήχους που ακούει γύρω του; Τα παιδιά που μπορούν και χρησιμοποιούν τον λόγο και είναι στο φάσμα του αυτισμού έχουν την τάση να επαναλαμβάνουν λέξεις και φράσεις που ακούν, χωρίς όμως να κατανοούν πλήρως τη σημασία τους. Αυτή η κατάσταση είναι γνωστή ως ηχολαλία.
Τι είναι η ηχολαλία;
Η ηχολαλία είναι η μηχανική επανάληψη του προφορικού λόγου άλλων ατόμων. Με άλλα λόγια, η επανάληψη λέξεων, φράσεων και προτάσεων που ακούει το παιδί (σαν να παπαγαλίζει, σαν ηχώ του λόγου).
Η επανάληψη μπορεί να προκύψει μόλις το παιδί ακούσει τις λέξεις και τους ήχους ή σε κάποια μελλοντική στιγμή – καθυστερημένη ηχολαλία. Παιδιά με υπερλεξία έχουν την τάση εμφάνισης ηχολαλίας.
Πώς διαφέρει η ηχολαλία από την υπερλεξία;
Η υπερλεξία είναι η ικανότητα του παιδιού να διαβάζει σε μικρότερη από την αναμενόμενη ηλικία. Συνήθως, τα παιδιά με υπερλεξία παρουσιάζουν κάτω του μετρίου επίδοση στην κατανόηση του προφορικού λόγου. Ακόμη και αν ένα παιδί με υπερλεξία επαναλαμβάνει λέξεις που έχει διαβάσει, δεν μπορεί να κατανοήσει το γενικό πλαίσιο του λόγου του. Επαναλαμβάνει αυτό που έχει διαβάσει, ενώ το παιδί με ηχολαλία επαναλαμβάνει αυτό που έχει ακούσει – σαν ηχώ. Και στις δύο περιπτώσεις, όταν το παιδί είναι πολύ μικρό έχει περιορισμένη ικανότητα να καταλαβαίνει τις λέξεις που επαναλαμβάνει.
Καταλαβαίνει τι λέει το παιδί μου;
Ίσως φαίνεται πως το παιδί σας επαναλαμβάνει λέξεις και προτάσεις στο σωστό τους πλαίσιο αλλά συχνά δεν κατανοεί πλήρως τη γλώσσα ή και τις κοινωνικές παραμέτρους του λόγου του. Ωστόσο, η επανάληψη είναι μια μέθοδος εκμάθησης της γλώσσας μέσω της μηχανικής αποστήθισης και συχνά είναι μια προσπάθεια για επικοινωνία.
Για παράδειγμα, αν ρωτήσετε το παιδί “Θέλεις χυμό;” το παιδί θα απαντήσει “Θέλεις χυμό;” στον ίδιο τόνο και ύφος αλλά σαν καταφατική απάντηση στην ερώτησή σας. Επαναλαμβάνουν την ερώτηση, αλλά με στόχο να επικοινωνήσουν πως πράγματι θέλουν χυμό. Μπορεί να επαναλάβουν την ερώτησή σας και μετά από μια σύντομη καθυστέρηση να πουν “Ναι. Θέλω χυμό;” Με ανάλογο τρόπο, το παιδί που ακούει “Έχεις γάλα;” στη διαφήμιση πιθανώς να πάει στην κουζίνα και να πει “Έχεις γάλα;” στον ίδιον τόνο και ύφος της διαφήμισης. Δε θα σας ζητήσει γάλα με τον τρόπο που αναμένετε. Μπορείτε να ρωτήσετε το παιδί “Θέλεις γάλα;” και αυτό θα σας απαντήσει “Έχεις γάλα;”
Θα μιλήσει ποτέ με τον τυπικό τρόπο;
Η εμφάνιση της ηχολαλίας στα παιδιά με αυτισμό μπορεί να είναι καλό σημάδι. Επεξεργάζονται τη γλώσσα, απλά με τρόπο πέρα του τυπικού. Συνήθως, τα παιδιά με ηχολαλία εκφέρουν λόγο και συνεχίζουν να αναπτύσσουν σύνθετες προφορικές δεξιότητες. Η ηχολαλία είναι μέρος της εκμάθησης και εξέλιξης της γλώσσας. Δεν θεωρείται αφύσικο ή περίεργο αφού αποτελεί κομμάτι της φυσιολογικής εξέλιξης του λόγου. Πιθανώς να διαρκέσει λίγο περισσότερο συγκριτικά με περιπτώσεις νευροτυπικών παιδιών.
Πότε το παιδί μου θα ξεπεράσει αυτή τη δυσκολία;
Ένα παιδί με αυτισμό δύσκολα θα ξεπεράσει το θέμα της ηχολαλίας καθώς μεγαλώνει. Ωστόσο, η ηχολαλία γίνεται λιγότερο εμφανής και σε πολλές περιπτώσεις περνάει απαρατήρητη. Οι ενήλικες με αυτισμό εξακολουθούν να εμφανίζουν ηχολαλία, ίσως με τη μορφή της απλής επανάληψης των λέξεων άλλων ατόμων. Πιθανώς, επαναλαμβάνουν ασυναίσθητα και χαμηλόφωνα προφορικές οδηγίες ενώ εκτελούν μια δραστηριότητα. Μπορεί να εκφέρουν ατάκες από τις αγαπημένες τους ταινίες ή τηλεοπτικές σειρές, που συχνά ταιριάζουν στην παρούσα κατάσταση. Η ηχολαλία μπορεί να εμφανιστεί και σαν μια ασυναίσθητη επανάληψη ή κίνηση του στόματος χωρίς την παραγωγή ήχου καθώς το άτομο διαβάζει. Οι αναγνώστες ακούν τη φωνή τους να διαβάζει τις λέξεις και στην ουσία επαναλαμβάνουν αυτούς τους ήχους.
Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω το παιδί μου; Υπάρχει θεραπεία για την ηχολαλία;
Δεν υπάρχει θεραπεία για την ηχολαλία. Ωστόσο, υπάρχουν πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε τα παιδιά σας να βελτιώσουν τις λεκτικές τους δεξιότητες. Μείνετε ήρεμοι και χρησιμοποιήστε γλώσσα με συνοχή. Να είστε συγκεκριμένοι και άμεσοι στον λόγο σας. Να λέτε ‘ναι’ και ‘όχι’ σε ερωτήσεις όταν είναι δυνατόν. Στο παράδειγμα με τον χυμό, όταν το παιδί σας απαντήσει επαναλαμβάνοντας την ερώτηση, μπορείτε να του πείτε “Ναι, θέλω χυμό;” Πολύ πιθανόν να επαναλάβουν τη φράση σας “Ναι, θέλω χυμό;” συνηθίζοντας ή μαθαίνοντας με αυτόν τον τρόπο τη σωστή φράση, σχεδόν σαν του δίνετε ένα σενάριο. Να είστε υπομονετικοί και ήρεμοι. Συνεχίστε την προσπάθεια με συνέπεια και καλή διάθεση.
Ενώ δεν αποτελεί διαγνωστικό κριτήριο για τον αυτισμό, η ηχολαλία συνήθως εμφανίζεται σε παιδιά με διαταραχές αυτιστικού φάσματος. Η εμφάνισή της σε ένα νήπιο δεν είναι και απόλυτη ένδειξη για αυτισμό. Η ηχολαλία μπορεί να προκύψει ακόμη και αν το παιδί σας δεν είναι στο φάσμα του αυτισμού. Αν έχετε κάποια ανησυχία ή υποψία πως το παιδί σας έχει ηχολαλία, μιλήστε με τον παιδίατρό σας ή επικοινωνήστε με έναν λογοθεραπευτή για περαιτέρω συμβουλές και βοήθεια.
Πηγή: Echolalia in Autism: Why Does My Child Repeat Everything I Say?, autism.answers.com
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.