Δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να εκφραστεί μέσα από το παιχνίδι που εσείς πρώτα θα γεμίσετε με χρώματα και φαντασία.
Για τα περισσότερα παιδιά, το παιχνίδι προκύπτει φυσικά και αποτελεί ένα σημαντικό μέρος στην ανάπτυξή τους. Συχνά, για τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, οι ευχάριστες δραστηριότητες όπως είναι διάφορα παιχνίδια, θα πρέπει να μαθαίνονται. Η θεραπεία μέσω παιχνιδιού μπορεί να κινητοποιήσει τα παιδιά με αυτισμό και να τους δώσει ένα τρόπο να εκφραστούν ενώ παράλληλα να μάθουν σημαντικές δεξιότητες για τη ζωή. Ακολουθούν τρόποι για να συνοδεύσετε το παιχνίδι με την ανάπτυξη δεξιοτήτων που θα βοηθήσουν το παιδί με αυτισμό.
Οδηγίες
- Χρησιμοποιήστε διερευνητικά παιχνίδια και εύκολα στη χειραγώγηση για να δείξετε στα παιδιά με αυτισμό πώς να αλληλεπιδρούν με τα αντικείμενα και το περιβάλλον γύρω τους. Παιχνίδια με συγκεκριμένη διαχείριση, όπως είναι η σύνθεση ενός παζλ ή το χτίσιμο με τουβλάκια, διδάσκουν στα παιδιά με αυτισμό την αντίληψη και την επίλυση προβλημάτων. Τα παιχνίδια διερεύνησης όπως είναι το ρίξιμο μιας μπάλας σε μια τρύπα εισάγει τη σχέση αιτίας-αποτελέσματος και βοηθάει στην αισθητηριακή ανάπτυξη.
- Αναπτύξτε τις δεξιότητες των παιδιών με αυτισμό επιλέγοντας παιχνίδια που θα προκαλέσουν οπτική εντύπωση, με έντονα χρώματα, σε ποικιλία σχήματος και υφής που θα κεντρίσουν την προσοχή τους. Ενισχύστε τη σωματική δραστηριότητα με κύλισμα, τσουλήθρες, κούνιες και παιχνίδια αλληλεπίδρασης όπως είναι το κυνηγητό. Η σωματική δραστηριότητα δείχνει στα παιδιά με αυτισμό τον τρόπο να επηρεάζουν τα αντικείμενα γύρω τους και να αλληλεπιδρούν με τους άλλους ανθρώπους. Χρησιμοποιήστε βίντεο με χορό και μουσικά όργανα για να ενθαρρύνετε την προσωπική έκφραση του παιδιού.
- Βάλτε το παιδί να ασχοληθεί με το λειτουργικό παιχνίδι, όπου μπορεί το ίδιο να παρέχει τα κατάλληλα ηχητικά εφέ και τις αντιδράσεις για ένα παιχνίδι ή ένα καθημερινό αντικείμενο. Για παράδειγμα, το παιδί μπορεί να υποκρίνεται πως πίνει ένα υγρό από το ποτήρι και μετά να σκουπίζει το στόμα του/της. Στο λειτουργικό παιχνίδι το παιδί μιμείται τις κατάλληλες αντιδράσεις για κάθε περίσταση ή εκείνες που έχει ήδη μάθει.
- Τα παιχνίδια ρόλων και το κοινωνικό παιχνίδι μιμούνται πραγματικές καταστάσεις. Τα παιδιά με αυτισμό μπορούν να μάθουν για τον κόσμο γύρω τους μέσω της εμπειρίας των αλληλεπιδράσεων που έχουν άλλα άτομα σε μια ποικιλία από σχέσεις, όπως είναι η σχέση δασκάλας-παιδιού και πωλητή-πελάτη. Οι ιστορίες με κοινωνικό περιεχόμενο και «σενάριο» συντελούν στην ανάπτυξη λεκτικών δεξιοτήτων και στην εκμάθηση των κανόνων της κοινωνίας.
- Ενθαρρύνετε παιδιά με αυτισμό να συμμετέχουν σε συμβολικό παιχνίδι και σε παιχνίδια υποκριτικής αν μπορούν να συμμετέχουν έστω και σε βασικό επίπεδο σε αυτά. Στο συμβολικό παιχνίδι τα παιδιά μπορούν να υποκριθούν πως ένα αντικείμενο είναι κάτι άλλο από αυτό που είναι. Για παράδειγμα, μια ρακέτα του τένις μπορεί να είναι κιθάρα και μια βούρτσα μαλλιών μικρόφωνο. Το συμβολικό παιχνίδι επιτρέπει στα παιδιά με αυτισμό να αναπτύξουν ευελιξία σκέψης.
- Αφήστε τα παιδιά με αυτισμό να μάθουν παιχνίδια από άλλα παιδιά σε μικρή ομάδα και μέσω αυτού του παιχνιδιού, στα πλαίσια των δυνατοτήτων τους, να αναπτύξουν δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης.
- Δημιουργήστε δομημένη ώρα παιχνιδιού ώστε να υπάρχει συνοχή και επανάληψη. Χρησιμοποιήστε οικεία αντικείμενα, αλλά εισάγετε και καινούρια υλικά και διαφορετικού τύπου παιχνίδια για να διατηρήσετε τα παιχνίδι αυθόρμητο και ευχάριστο.
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.