Αμφίπλευρος συντονισμός είναι η ικανότητα χρήσης και των δύο πλευρών του σώματος την ίδια στιγμή με συντονισμένο και οργανωμένο τρόπο. Αυτό μπορεί να σημαίνει τη χρήση και των δύο πλευρών συγχρόνως για να κάνουμε την ίδια ενέργεια όπως ο χειρισμός ενός πλάστη ή τη χρήση εναλλασσόμενων κινήσεων όπως το περπάτημα. Μπορεί, πάλι, να σημαίνει τη χρήση διαφορετικών κινήσεων για κάθε πλευρά, όπως το κόψιμο με το ψαλίδι, ενώ κρατάμε και ελέγχουμε το χαρτί με το άλλο χέρι.
Τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν και τις δυο πλευρές του σώματός τους σε στάδια. Αρχικά, αν τους δώσεις δυο αντικείμενα, το πιο πιθανό είναι να τα χτυπήσουν μεταξύ τους. Αργότερα, μαθαίνουν πως μπορούν κρατήσουν το ένα χέρι σταθερό ενώ το άλλο κινείται. Τελικά, κατακτούν και το πιο υψηλό στάδιο, αυτό της ταυτόχρονης χρήσης των χεριών με διαφορετική ενέργεια για το καθένα. Για παράδειγμα, μπορούν να κρατάνε ένα βιβλίο με το ένα χέρι και με το άλλο να γυρνάνε τις σελίδες.
Η ικανότητα να συντονίζεις και τις δύο πλευρές του σώματος αποτελεί την ένδειξη πως και τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου επικοινωνούν και ανταλλάσουν πληροφορίες. Η επίτευξη του αμφίδρομου συντονισμού επιτρέπει στα χέρια και τα πόδια να λειτουργούν καλά μαζί. Αυτό είναι σημαντικό για την πραγματοποίηση αρκετών καθημερινών δραστηριοτήτων όπως το περπάτημα, το ανέβασμα σκάλας, το παίξιμο μουσικών οργάνων, το ανακάτεμα του φαγητού και τη γενικότερη χρήση εργαλείων που απαιτεί δύο χέρια και την πλήρη οπτική αντίληψη του περιβάλλοντος. Ένα παιδί με μειωμένη ικανότητα αμφίπλευρου συντονισμού μπορεί να παρουσιάζει δυσκολίες στο να ελέγχει το ένα χέρι ενώ το δεύτερο κάνει κάτι άλλο. Δραστηριότητες που προϋποθέτουν να χρησιμοποιεί το παιδί και τα δύο χέρια ή πόδια αποτελούν πρόκληση και είναι δύσκολο να επιτευχθούν. Μπορεί να υπάρχει άνισος καταμερισμός της προσοχής, όπως στην περίπτωση του κοψίματος: απαιτείται συγκέντρωση προσοχής στο χέρι που χειρίζεται το ψαλίδι και ταυτόχρονη, μηχανική, σχεδόν, κίνηση στο χέρι που ελέγχει το χαρτί.
Απλές δραστηριότητες συμμετρίας
- Φτιάξτε φούσκες και χρησιμοποιήστε και τα δύο χέρια για να τις σπάσετε.
- Χωρίστε βαμβάκι σε τμήματα, κολλήστε σε χαρτί για να φτιάξετε μια εικόνα.
- Σκίστε λωρίδες από χαρτί, κολλήστε σε χαρτί για να φτιάξετε κολάζ.
- Πιέστε, τραβήξτε και πλάστε πηλό, στόκο, ζύμη για παιχνίδια ή αφρό μοντελισμού.
- Διαλύστε κατασκευές από Lego(πλαστικά τουβλάκια για παιχνίδι) και με τα δύο χέρια.
- Πλάστε πηλό ή ζυμάρι χρησιμοποιώντας πλάστη.
- Κρουστά παιχνίδια: κύμβαλα, ντραμς (χρησιμοποιώντας και τα δύο χέρια) κτλ.
- Παίξτε με ένα παιχνίδι ακορντεόν.
- Τραβήξετε και επαναφέρετε στην αρχική θέση σωλήνες με πτυχώσεις.
- Παίξτε με μια μπάλα που ανοίγει και κλείνει.
- Παιχνίδι με κέρματα: συγκεντρώστε κέρματα σε μια σειρά, αναποδογυρίστε με κάθε χέρι στη μια άκρη μέχρι να συναντηθούν στη μέση.
- Παιχνίδι με κέρματα: τοποθετήστε σε κύκλο, ξεκινήστε από την κορυφή και χρησιμοποιώντας δύο χέρια ταυτόχρονα αναποδογυρίστε τα κέρματα μέχρι τα χέρια σας να συναντηθούν από κάτω
- Κάντε σχοινάκι.
- Παιχνίδι με μπάλα: πετάξτε και πιάστε την και με τα δύο χέρια.
- Κάντε μια μπάλα να αναπηδήσει και με τα δύο χέρια, πετάξτε την ή σπρώξτε την πάνω σε ένα τοίχο και με τα δύο χέρια.
- Ντραμς: χρησιμοποιήστε ένα χέρι τη φορά (εναλλασσόμενες αμφίπλευρες κινήσεις). Προσπαθήστε να μιμηθείτε ένα ρυθμό.
- Κάντε τρίκυκλο ή ποδήλατο.
- Ποδήλατο στον αέρα: ενώ είστε ξαπλωμένοι ανάσκελα, σηκώστε να πόδια προς το ταβάνι και προσποιηθείτε πως κάνετε ποδήλατο.
- Περπάτημα, τρέξιμο, χοροπήδημα, κολύμπι.
- Χοροπήδημα από το ένα πόδι στο άλλο, μετά 2-3 πηδήματα με το ίδιο πόδι. Εναλλάσσετε τις επαναλαμβανόμενες κινήσεις για να μεγαλώσει η πρόκληση.
- Κάντε ταχυδακτυλουργικά κόλπα με μαντήλια/μπάλες.
Δραστηριότητες που απαιτούν διαφορετικές δεξιότητες για κάθε χέρι
- Κόψτε διαφορετικά πράγματα με ψαλίδι: κόψτε καλαμάκια και τοποθετήστε ποικίλα κομμάτια για να φτιάξετε κοσμήματα, πλάστε ζυμάρι ή πηλό σε κομμάτια, φτιάξτε κολάζ με διάφορα κομμάτια που έχετε κόψει από ευχετήριες κάρτες.
- Απλώστε βούτυρο ή ό,τι άλλο θέλετε σε φέτες ψωμί, σε κράκερ και σε μπισκότα
- Φτιάξτε κοσμήματα με χάντρες.
- Ζωγραφίστε, γράψτε, ζωγραφίσετε: βεβαιωθείτε πως το ένα χέρι συγκρατεί το χαρτί
- Ζωγραφίστε με στένσιλ: το βοηθητικό χέρι συγκρατεί το περίγραμμα, ενώ το άλλο ζωγραφίζει γύρω απ’ αυτό.
Δραστηριότητες για την αντίληψη του σώματος
- Περπάτημα και σπρώξιμο με καροτσάκι.
- Μπουσούλημα (στα τέσσερα): με κινήσεις μπροστά, πίσω, στο πλάι και αλλαγές ανάλογα με τις οδηγίες.
- Μπουσούλημα σε δρόμο μετ’ εμποδίων.
- Μιμηθείτε το περπάτημα ζώων: το σκυφτό περπάτημα του γορίλα, περπάτημα αρκούδας, του σούρσιμο του φιδιού, περπάτημα πουλιού ή καβουριού. Αντίστοιχη περιγραφή δίνεται στο therapystreetforkids.com/r-animalwalks.html.
Τέλος, σημειώνουμε πως ένας εργοθεραπευτής είναι ο πιο κατάλληλος σύμβουλος σας για την ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων και του συντονισμού του παιδιού σας..
Πηγή: therapystreetforkids.com
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.