Εκτιμάται ότι 7 στα 1000 παιδιά σχολικής ηλικίας, παρουσιάζουν κάποια απώλεια στην ακοή τους. Αυτές οι απώλειες ακοής, πολλές φορές συγχέονται με τις μαθησιακές δυσκολίες ή τα προβλήματα συμπεριφοράς. Μια προσωρινή ή μόνιμη απώλεια ακοής, μπορεί να έχει σοβαρές επιδράσεις, στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας ενός παιδιού.
Πολλοί γονείς και δάσκαλοι, αποτυγχάνουν να αντιληφθούν άμεσα, ότι ένα παιδί μπορεί να έχει δυσκολίες ακοής. Πολλοί ενήλικες, δεν γνωρίζουν τα σημάδια της ακουστικής απώλειας, προκειμένου να τα αναζητήσουν. Παρακάτω παρατίθενται κάποιες ενδείξεις, οι οποίες ΜΠΟΡΕΙ να υποδεικνύουν μια απώλεια ακοής. Καμιά ένδειξη δεν αποδεικνύει σίγουρα, την παρουσία κάποιας ακουστικής απώλειας, αλλά αν το παιδί σας παρουσιάζει ένα ή περισσότερα από τα παρακάτω σημάδια, ζητήστε επαγγελματική βοήθεια.
Ενδείξεις που μπορεί να υποδεικνύουν την παρουσία απώλειας ακοής
Εάν το παιδί σας, έχει δυσκολίες ακοής, το παιδί μπορεί :
- να δυσκολεύεται να παρακολουθήσει ή να «ακούει» καλύτερα όταν παρακολουθεί το πρόσωπο του συνομιλητή / ομιλητή
- να αποτυγχάνει να δώσει προσοχή όταν του μιλάνε
- να δίνει λάθος απαντήσεις σε απλές ερωτήσεις.
- να ζητάει συχνά να του επαναλάβουν κάποιες λέξεις ή και προτάσεις.
- να έχει δυσκολίες στην ακουστική διάκριση συμφώνων.
- να προφέρει κάποια φωνήματα λανθασμένα.
- να έχει συχνά πόνους στα αυτιά, κρυολογήματα, να βγαίνει υγρό από το αυτί, λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού συστήματος ή αλλεργίες.
- να αποδίδει στο σχολείο λιγότερο από αυτό που μπορεί
- να έχει προβλήματα συμπεριφοράς στο σπίτι και στο σχολείο.
- να είναι αφηρημένος και κακόκεφος.
Εάν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας πιθανόν να έχει κάποια απώλεια στην ακοή του, απευθυνθείτε στον οικογενειακό γιατρό σας ή στον παιδίατρό σας. Ζητήστε από τον γιατρό σας να σας προτείνει έναν ωτορινολαρυγγολόγο (εξειδικεύεται στις παθήσεις του αυτιού, της μύτης και του λαιμού) ή έναν ακοολόγο (εξειδικεύεται στις υποκειμενικές και αντικειμενικές εξετάσεις και παθήσεις του αυτιού). Αυτοί οι ειδικοί θα εντοπίσουν την παρουσία κάποιας απώλειας στην ακοή του παιδιού σας και θα σας προτείνουν την καλύτερη θεραπεία, προκειμένου να βοηθήσουν το παιδί σας.
Μην αγνοείτε τα προειδοποιητικά σημάδια της απώλειας ακοής. Η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία, μπορεί να μειώσουν δραματικά τις μαθησιακές δυσκολίες, οφειλόμενες στην απώλεια ακοής.
Οι βαθμοί της απώλειας ακοής
Πολύ μικρό έλλειμμα ακοής: 15 – 25 dB
Δεν παρατηρείται σημαντική καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας. Οι ακουστικές δυνατότητες του παιδιού θα πρέπει να ελέγχονται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Μικρό έλλειμμα ακοής: 26 – 40 dB
Μπορεί να υπάρχει δυσκολία στην ακοή χαμηλής έντασης ή εξ αποστάσεως ομιλίας. Χρειάζεται ευνοϊκή θέση και φωτισμό στο σχολείο. Τα παιδιά όπου το έλλειμμα πλησιάζει τα 40 dB μπορεί να επωφεληθούν από ένα ακουστικό βαρηκοΐας. Συνήθως δεν παρουσιάζονται δυσκολίες στο σχολείο, αλλά μπορεί να χρειαστεί λογοθεραπευτική βοήθεια στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου του. Ενδεχομένως να χρειαστεί να κάνει χειλεοανάγνωση για να αυξηθεί η κατανόηση αυτών που έχουν ειπωθεί. Ίσως χρειαστεί λογοθεραπευτική παρέμβαση και για την αποκατάσταση των μη σωστά εκφερόμενων φωνημάτων.
Μέτριο έλλειμμα ακοής : 41 – 55 dB
Κατανοεί ομιλητές πρόσωπο με πρόσωπο ή σε απόσταση 1 – 1,5 μέτρο. Ίσως χρειαστεί ένα ακουστικό βαρηκοΐας και ταυτόχρονη εκπαίδευση της χρήσης του. Μπορεί να χάσει το 50% της συζήτησης μέσα στην τάξη αν οι φωνές έχουν χαμηλή ένταση ή βρίσκονται εκτός του οπτικού πεδίου του. Μπορεί να έχει περιορισμένο λεξιλόγιο. Πιθανόν να έχει δυσκολία στην εκφορά κάποιων φωνημάτων.
Θα επωφεληθεί αν η διδασκαλία στην τάξη μεταδίδεται μέσω τεχνολογίας FM. Θα χρειαστεί ευνοϊκή θέση μέσα στην τάξη. Θα πρέπει να παραπεμφθεί για ειδική αξιολόγηση για να προσδιοριστεί η ανάγκη του για εκπαιδευτική υποστήριξη, για παράδειγμα ως προς την διδασκαλία του στην ανάγνωση. Πιθανότατα να χρειαστεί λογοθεραπευτική παρέμβαση και στο να μάθει πώς να ακούει και να κάνει χειλεοανάγνωση.
Μέτριο ως σοβαρό έλλειμμα ακοής: 56 – 70 dB
Οι συζητήσεις θα πρέπει να είναι δυνατές για να ακούγονται.
Θα χρειαστεί ένα ακουστικό βαρηκοΐας και ταυτόχρονη εκπαίδευση της χρήσης του.
Με τη χρήση ενός ακουστικού βαρηκοΐας, το παιδί θα είναι σε θέση να ακούει:
- το χτύπημα του ρολογιού
- έκχυση υγρών
- χτύπημα δαχτύλων
- το κουδούνι ή το χτύπημα στην πόρτα
- ράδιο σε κανονική ένταση
- φωνές, τραγούδια, συζητήσεις
Θα έχει αυξημένες δυσκολίες σε ομαδικές δραστηριότητες μέσα στην τάξη. Είναι πιθανό να δυσκολεύεται στην εκφορά ορισμένων φωνημάτων. Ίσως να είναι ανεπαρκής η κατανόηση και η χρήση της γλώσσας. Μπορεί να έχει περιορισμένο λεξιλόγιο.
Θα επωφεληθεί αν η διδασκαλία στην τάξη μεταδίδεται μέσω τεχνολογίας FM. Πιθανόν να χρειαστεί εξειδικευμένη βοήθεια σε ειδική τάξη από ειδικό παιδαγωγό και λογοθεραπευτική παρέμβαση ως προς την γραμματική, την ανάπτυξη λεξιλογίου, την ανάγνωση και στην γραφή. Θα πρέπει να λαμβάνει συνεχώς ακουστικά και οπτικά ερεθίσματα για όλες τις καταστάσεις.
Σοβαρό έλλειμμα ακοής: 71 – 90 dB
Μπορεί να ακούει δυνατούς ήχους, σε απόσταση 0,3 μέτρων από το αυτί.
Με τη χρήση ενός ακουστικού βαρηκοΐας, το παιδί θα είναι σε θέση να ακούει:
- βροντές
- το χτύπημα του τηλεφώνου
- συναγερμό
- πιάνο
- κόρνα αυτοκινήτου
- ράδιο σε υψηλή από το κανονικό ένταση
- ομαδικό τραγούδι
- κλάμα μωρού
Η ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας παρουσιάζει καθυστέρηση καθώς δεν γίνεται αυθόρμητα αν η απώλεια εμφανιστεί πριν την ηλικία των δύο ετών. Ίσως είναι σε θέση να διακρίνει ακουστικά τον ήχο των φωνηέντων, όχι όμως και όλων των συμφώνων.
Θα επωφεληθεί αν η διδασκαλία στην τάξη μεταδίδεται μέσω τεχνολογίας FM. Θα χρειαστεί πλήρης ωράριο ειδικού προγράμματος που θα δίνει έμφαση σε ικανότητες ακρόασης, χειλεανάγνωση, γλωσσικές δεξιότητες, ανάπτυξη περιεχομένου, ομιλίας και επικοινωνιακών δεξιοτήτων. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του θα χρειάζεται συντονισμό και υπηρεσίες υποστήριξης όπως η λογοθεραπεία. Μπορεί να είναι σε θέση, να παρακολουθήσει κάποιες ώρες, τα μαθήματα της κανονικής τάξης. Πιθανόν να επωφεληθεί από τη χρήση της νοηματικής γλώσσας.
Πολύ σοβαρό έλλειμμα ακοής: 90 dB +
Ίσως να ακούει κάποιους δυνατούς ήχους, αλλά θα έχει περισσότερη επίγνωση των δονήσεων παρά των ήχων.
Η χρήση ακουστικού βαρηκοΐας είναι απαραίτητη.
Με τη χρήση ενός ακουστικού βαρηκοΐας, το παιδί θα είναι σε θέση να ακούει:
- όργανα
- χειροκρότημα κοινού
- τον ήχο που παράγεται, όταν ένα βαρύ αντικείμενο πέσει σε ένα σκληρό δάπεδο
- χτύπημα της πόρτας
- μεγάλη, βαθιά καμπάνα
Βασίζεται περισσότερο στην όραση παρά στην ακοή ως κύρια οδό για επικοινωνία.
Θα επωφεληθεί αν η διδασκαλία στην τάξη μεταδίδεται μέσω τεχνολογίας FM. Μπορεί να χρειαστεί εναλλακτικές λύσεις για τα ακουστικά βαρηκοΐας (π.χ. κοχλιακό εμφύτευμα).
Η καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας σαφώς θα χρειαστεί αποκατάσταση με λογοθεραπεία καθώς δεν εξελίσσεται ομαλά αν η απώλεια εμφανιστεί πριν την ηλικία των δύο ετών. Θα χρειαστεί πλήρες ωράριο ειδικού προγράμματος για παιδιά με βαρηκοΐα, το οποίο θα δίνει έμφαση σε γλωσσικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, ανάπτυξη περιεχομένου, ανάγνωσης και γραφής. Η συνεχής εκτίμηση των επικοινωνιακών του αναγκών κρίνεται απαραίτητη. Μία άλλη εναλλακτική είναι να επωφεληθεί από τη χρήση της νοηματικής γλώσσας. Ένας περιορισμένος αριθμός παιδιών, θα είναι σε θέση να παρακολουθήσει κάποιες ώρες τα μαθήματα της κανονικής τάξης.
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.