Η αποτελεσματική κίνηση και ο έλεγχος των άνω άκρων υφίσταται όταν ο κορμός είναι και δυνατός και σταθερός. Ένας σταθερός κορμός παρέχει στο παιδί μια στέρεη βάση στήριξης για να κινήσει ελεύθερα τα χέρια και τα πόδια του με ακρίβεια και ελεγχόμενες κινήσεις. Οι μυς του κορμού είναι αυτοί που σταθεροποιούν την ωμική ζώνη, την σπονδυλική στήλη και τη λεκάνη.
Ο ορθοστατικός έλεγχος αφορά στην ικανότητα διατήρησης μιας ευθυτενούς στάσης του κορμού. Χωρίς τον ορθοστατικό έλεγχο, απαραίτητο για την ανάπτυξη άρτιων κινητήριων δεξιοτήτων, το παιδί μπορεί να δυσκολευτεί στη διατήρηση μιας καλής στάσης ενώ κάθεται με αποτέλεσμα να κουράζεται εύκολα στο θρανίο του σχολείου. Eπιπλέον, η κίνηση των χεριών του θα γίνει πιο δύσκολη.
Όταν ο ορθοστατικός έλεγχος είναι επαρκής, τα χέρια μπορούν να δουλέψουν ικανοποιητικά σε μια επιφάνεια εργασίας σε δραστηριότητες όπως η γραφή και ο χειρισμός ψαλιδιού. Η σταθερότητα και η κινητικότητα στους ώμους και στους πήχεις του παιδιού θα επιτρέψουν και την αρμόζουσα κινητικότητα του χεριού με δύναμη και σταθερότητα. Παράλληλα, η σταθερότητα του καρπού του θα επιτρέπει την κινητικότητα των δαχτύλων του με ακρίβεια.
Δραστηριότητες
Για σταθερό κορμό:
Βεβαιωθείτε πρώτα πως έχετε μια επιφάνεια με επένδυση (π.χ. στρώμα).
- Παιχνίδια «πέτα-πιάσε» με τα γόνατα λυγισμένα στο στρώμα.
- Παιχνίδια που προκαλούν το παιδί: δοκιμάστε για πόση ώρα μπορεί να διατηρήσει τη στάση με τα γόνατα λυγισμένα στο στρώμα ενώ παράλληλα παρακολουθεί τηλεόραση ή ασχολείται με κάτι που θα του αποσπάει την προσοχή.
Ενδυνάμωση και σταθερότητα των ώμων
- Παιχνίδια σε πρηνή θέση: μια αγαπημένη άσκηση για τους εργοθεραπευτές. Ενώ το παιδί βρίσκεται ξαπλωμένο μπρούμυτα, ακουμπώντας στην κοιλίτσα του, αφήστε το να ασχοληθεί με το διάβασμα, τη γραφή, τη ζωγραφική ή κάποιο άλλο σχετικό παιχνίδι.
- Πάρτε μια σανίδα με ροδάκια. Το παιδί θα ξαπλώσει μπρούμυτα πάνω της και θα κυλήσει αργά από το ένα σημείο στο άλλο, μαζεύοντας παράλληλα μικροαντικείμενα από το πάτωμα.
- Περπάτημα με καρότσι.
- Μπουσούλημα στα τέσσερα: μπρος-πίσω, στο πλάι ή όπου αλλού θέλετε, ανάλογα με τις δικές σας οδηγίες.
- Μπουσούλημα σε δρόμο μετ’ εμποδίων.
- Περπάτημα ζώων: μιμηθείτε το σκυφτό περπάτημα του γορίλα, της αρκούδας, το σούρσιμο του φιδιού, περπάτημα πουλιού ή καβουριού.
- Ενώ το παιδί περπατά σαν καβούρι, δώστε του να κλωτσάει ένα μπαλόνι διατηρώντας το στον αέρα για όση ώρα μπορεί.
- Σούρσιμο φιδιού ή μπουσούλημα στους αγκώνες και τα γόνατα αλλά με ακίνητη λεκάνη ώστε το παιδί να περάσει κάτω ένα χαμηλό όριο που έχετε τοποθετήσει.
- Καλαθοσφαίριση με κάθε είδους μπάλα.
- Κρατήστε τη μια πλευρά ενός σχοινιού και το παιδί σας την άλλη. Χωρίστε το σχοινί στη μέση, δένοντας ένα μαντήλι. Αρχίστε να τραβάτε και οι δύο μέχρι κάποια πλευρά να νικήσει (μη βάλετε μεγάλη δύναμη: σκοπός της άσκησης είναι η κίνηση που θα κάνει το παιδί).
- Γεμίστε δοχεία με νερό με κανάτα ή μετακινήστε άμμο με κουβαδάκια.
- Ενώ κάθεστε σε καρέκλες με ροδάκια, σπρώξτε ο ένας τον άλλον για να μετακινηθείτε.
- Ζωγραφίστε μεγάλα σχήματα και εικόνες σε πίνακα με κιμωλία ή σε λευκό μαγνητικό πίνακα, με ταυτόχρονη κίνηση και των δύο χεριών.
Για σταθερό καρπό
- Περπάτημα ή αγώνας δρόμου ενώ έχετε ισορροπήσει ένα μπαλάκι του τένις σε ένα μεγάλο κουτάλι χωρίς να το αφήσετε να πέσει.
- Παιχνίδι με γιο-γιο.
- Περπάτημα ζώων: ρίξτε βάρος στα χέρια και στις παλάμες αυτή τη φορά.
- Ενώ κάθεται το παιδί στο πάτωμα να παίξει, βάλτε το να στηριχτεί στο ένα χέρι με την παλάμη κάτω. Με το άλλο χέρι μπορεί να παίζει. Πρόκειται, δηλαδή, για τη στάση που θα διατηρήσει αν το βάλετε να ζωγραφίσει στο πεζοδρόμιο με κιμωλία, να φτιάξει ένα παζλ, να παίξει με τουβλάκια κτλ.
- Άνοιγμα βάζων-δοχείων κάθε μεγέθους.
- Ρίξτε νερό από μια κανάτα σε αρκετές κούπες.
- Για να διατηρήσει ίσιους τους καρπούς ενώ ζωγραφίζει ή γράφει, χρησιμοποιείστε μια επικλινή ή κάθετη επιφάνεια όπως το τρίποδο ή ένα ντοσιέ με δακτυλίους γυρισμένο πλάγια και ανοιγμένο ώστε να στηρίζεται όρθιο στις δυο του πλευρές. Επίσης, μπορείτε να κολλήσετε χαρτί στον τοίχο.
Σε κάθε περίπτωση, εάν πιστεύετε πως το παιδί σας χρειάζεται ενίσχυση ως προς τις παραπάνω δεξιότητες, είναι σωστό να γίνει αρχικά μία πλήρης εργοθεραπευτική αξιολόγηση του συγκεκριμένου παιδιού!
Πηγή: therapystreetforkids.com
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.