Οι εργασίες του σχολείου είναι η ευκαιρία για το παιδί σας να μάθει από την ανάγνωση και να εξασκήσει τις δεξιότητες που μόλις έχει αποκτήσει. Ακολουθούν μερικές οδηγίες για το πώς να βοηθήσετε το παιδί σας με τις εργασίες του σχολείου.
Δεν χρειάζεται να σας φαίνεται Γολγοθάς το να βοηθάτε το παιδί σας να κάνει τις εργασίες του σχολείου. Η συνταγή για επιτυχία σε αυτό απαιτεί λίγη οργάνωση εκ μέρους σας, υπομονή, ψυχραιμία και κάποια αναλυτική σκέψη:
Η δασκάλα έχει πει στο παιδί τι να κάνει στις εργασίες του.
Οι ευθύνες που έχει το παιδί σας είναι η αφομοίωση των πληροφοριών που μαθαίνει στο σχολείο και οι εργασίες για το σπίτι. Εσείς αποτελείτε το σύστημα υποστήριξης. Κάθε παιδί χρειάζεται διαφορετικού τύπου στήριξη.
Εσείς είστε το πρώτο μοντέλο ή παράδειγμα συμπεριφοράς για το παιδί σας καθώς θέτετε τους κανόνες, τιμωρείτε ή επιβραβεύετε. Το παιδί σας παρατηρεί το πώς αντιδράτε σε διαφορετικές του συμπεριφορές. Είστε σημαντική σαν οδηγός και παρηγορείτε το παιδί όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά. Ήσαστε για αυτό η πρώτη δασκάλα. Συνεπώς, το παιδί σας μπορεί να σας ρωτήσει «Πώς να το κάνω αυτό;» Αν απαντήσετε, μπορεί να αποκριθεί με «Δεν είπε αυτό η δασκάλα».
Πείτε στο παιδί σας, «Δείξε μου τι σας είπε η δασκάλα». Μερικές φορές, αυτό αρκεί για να πάρετε κάποια στοιχεία και να κινητοποιήσει το παιδί σας να ξεκινήσει την εργασία. Αν δε συμβεί αυτό, προτείνετε στο παιδί να συνεχίσει με ένα άλλο κομμάτι των ασκήσεων που έχει για εκείνη τη μέρα. Μπορείτε να γράψετε μια σημείωση δίπλα στο σημείο με το πρόβλημα για να το διαβάσει την επόμενη μέρα η δασκάλα. Γράψτε απλά «Μπορείς να βοηθήσεις το/τη (όνομα παιδιού) να κάνει αυτό εδώ;»
Μαζί με το παιδί σας μπορείτε να βρείτε τον χώρο που θα κάνετε τις εργασίες, τους ήχους ή τη μουσική που θα ακούγεται από πίσω, αλλά και το χρονικό διάστημα που θα χρειαστείτε για τις εργασίες του σχολείου.
Πρέπει να βοηθήσετε το παιδί σας να προετοιμάσει ένα καλό περιβάλλον για να δουλέψει. Κάποια παιδιά προτιμούν ένα ήσυχο δωμάτιο. Κάποια επιμένουν πως μπορούν να δουλέψουν καλύτερα αν υπάρχει μουσική.
Παρατηρήστε το παιδί σας. Υπάρχουν κάποιοι περισπασμοί που κάνουν τη δουλειά να προχωρήσει με πιο αργούς ρυθμούς; Το παιδί σας δίνει μεγαλύτερη προσοχή στη μουσική παρά στις εργασίες του; Κάνει συχνά λάθη από απροσεξία;
Επίσης, βοηθήστε το παιδί σας να αποφασίσει για το ποια ώρα θέλει να κάνει τις ασκήσεις του. Η ώρα αυτή μπορεί να εξαρτηθεί από το δικό σας πρόγραμμα αλλά και το πρόγραμμα των υπόλοιπων μελών της οικογένειας. Μια καλή λύση είναι να κάνει τις ασκήσεις του μετά το σχολείο. Ωστόσο, κάποια παιδιά χρειάζονται μια αλλαγή στο ρυθμό μετά το σχολείο. Αφήστε το παιδί σας να φάει κάτι ή να πάρει χρόνο για λίγη κουβέντα. Τα παιδιά που σηκώνονται αρκετά νωρίς το πρωί, πιθανώς να κάνουν μία επανάληψη πριν πάνε στο σχολείο.
Επιτρέψτε στο παιδί σας να δοκιμάσει διαφορετικά μέρη και ώρες και διαφορετικά είδη ήχου ή μουσικής που θα το βοηθήσουν.
Παρατηρήστε αν ένα μέρος, μια συγκεκριμένη ώρα, ή ένα συγκεκριμένο είδος μουσικής έχει καλύτερα αποτελέσματα από κάποια άλλα. Χρησιμοποιήστε τον αριθμό των σωστών ασκήσεων μαθηματικών ή ερωτημάτων προς απάντηση μετά από την ανάγνωση κειμένου σαν μέτρο σύγκρισης. Αφήστε το παιδί να πειραματιστεί με διαφορετικά σκηνικά για λίγο καιρό.
Επιβραβεύστε το παιδί σας για τον χρόνο που περνάει κάνοντας τις ασκήσεις του.
Ιδανικά, η ολοκλήρωση των εργασιών είναι από μόνη της μια ανταμοιβή. Πιθανώς, το παιδί να νοιώσει ένα αίσθημα ικανοποίησης για το επίτευγμά του. Η διαδικασία της μάθησης μπορεί να είναι ενδιαφέρουσα και να προσφέρει ανταμοιβές από μόνη της. Όμως, οι ασκήσεις μπορεί να είναι βαρετές και μέρος μιας επαναλαμβανόμενης πρακτικής. Αν το παιδί σας παραπονεθεί πως βαριέται τις ασκήσεις του, θυμίστε του πόση προπόνηση χρειάζεται για να μάθει να ρίχνει και να πιάνει μια μπάλα. Αν το παιδί σας καταλαβαίνει τον τρόπο να κάνει μια δραστηριότητα που η δασκάλα του ζητά να την επαναλάβει, ακούστε αυτό που σας λέει το παιδί και συμφωνήστε πως είναι βαρετό αλλά αρνηθείτε να το στηρίξετε στο να τα παρατήσει πριν ολοκληρώσει την εργασία του.
Η ύπαρξη ενός συστήματος ανταμοιβών βοηθάει όταν οι εργασίες του σχολείου είναι μονότονες. Μερικές φορές, η ανταμοιβή μπορεί να δίνεται όταν το παιδί τελειώσει μια εργασία. Κάποιες φορές θα πρέπει να δίνεται όταν το παιδί συμπληρώσει ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ενασχόλησης με την εργασία αυτή. Ας είναι λίγος ο συνεχόμενος χρόνος που θα αφιερώνει στην αρχή το παιδί για τις ασκήσεις. Τα παιδιά χρειάζονται να έχουν πετύχει κάτι και να πάρουν ανταμοιβή αμέσως για αυτό. Ο συνεχόμενος χρόνος που θα κάθεται για τις εργασίες του θα αυξάνεται σταδιακά. Αφήστε το παιδί σας να συναποφασίσει πόσο θα αυξήσει τον χρόνο που αφιερώνει στις καθημερινές, σχολικές εργασίες.
Εσείς και το παιδί σας μπορείτε να δοκιμάσετε διαφορετικά είδη ανταμοιβών. Συζητήστε για το ποιες λειτουργούν καλυτέρα. Μια ανταμοιβή δουλεύει αν κρατάει απασχολημένο το παιδί σας με τις ασκήσεις. Κάθε φορά που το ανταμείβετε με κάτι, πείτε στο παιδί σας πόσο ευχαριστημένοι είστε με τις προσπάθειές του. Προσπαθήστε να μην χρησιμοποιείτε φαγητό ή παιχνίδια σαν ανταμοιβή. Μπορεί να μην θέλετε να τα δώσετε στην ποσότητα που το παιδί σας αξίζει για το επίτευγμά του. Η αξία τους μπορεί να μειωθεί καθώς το παιδί κερδίζει όλο και περισσότερα.
Αποφύγετε το μάλωμα ή τη διαρκή και ενοχλητική παρότρυνση. Η απώλεια μιας ανταμοιβής αρκεί σαν τιμωρία. Αν το παιδί αγνοεί το ωράριο που έχετε θέσει μαζί για τις ασκήσεις του, δοκιμάστε τρόπους επίλυσης προβλήματος: «Για να δούμε… τη βδομάδα που πέρασε δεν είδες τηλεόραση αφού τελείωσες τις ασκήσεις σου. Πιστεύεις πως βοήθησε; Θέλεις να δοκιμάσουμε κάτι άλλο;»
Δείξτε στο παιδί σας πώς να μαθαίνει.
Αν το παιδί σας έχει προβλήματα με την ομιλία, τον λόγο, ή με τον τρόπο που σκέφτεται, τότε χρειάζεται επιπρόσθετη βοήθεια. Οι παρακάτω προτάσεις θα βελτιώσουν τη συγκέντρωση του παιδιού και τις δεξιότητές του στη μνήμη και στη μάθηση.
Μάθηση με όλες τις αισθήσεις
Όλα τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν κάνουν πράγματα παρά όταν τα παρατηρούν και τα ακούν. Βρείτε το χρόνο για να αγγίζετε, να παρατηρείτε και να σχολιάζετε. Συζητήστε με το παιδί σας για τις δικές σας και δικές του εμπειρίες. Αυτό παρέχει στο παιδί σας λέξεις για να εκφράσει τις εμπειρίες και τα συναισθήματά του.
Προσοχή
Είναι φυσικό τα παιδιά να αναζητούν εμπειρίες που θα τα βοηθήσουν να διευρύνουν τα όρια της κατανόησής τους. Από την άλλη, παρατηρήστε και κρίνετε αν είναι απαραίτητο να σταματήσετε το παιδί σας να χαζεύει και να σπαταλά την ώρα του άσκοπα. Προσπαθήστε να δείτε τι μπορεί να μαθαίνει το παιδί σας και αν είναι δυνατόν, συμμετέχετε και εσείς. Επιβραβεύστε την περιέργεια και τις προσπάθειές του να λύσει τα προβλήματα. Μπορείτε πάντα να ζητήσετε από το παιδί να δοκιμάσει μια αφελέστερη ή πιο καθαρή μέθοδο.
Συχνά, τα παιδιά με προβλήματα στην ομιλία και τον λόγο χρειάζονται βοήθεια να συγκεντρώσουν την προσοχή τους. Βοηθήστε με το να απομακρύνετε τα πράγματα που του περισπούν την προσοχή. Για να μειώσετε τους αντιπερισπασμούς στη διάρκεια ενασχόλησης με τις ασκήσεις, σχεδιάστε προσεκτικά το σκηνικό γύρω του. Για παράδειγμα, σπρώξτε το τραπέζι στη γωνία του δωματίου. Βάλτε ένα ψηλό ράφι στην πλευρά του τραπεζιού που δεν ακουμπάει στον τοίχο και έτσι, δημιουργήστε έναν χώρο μελέτης αποτελούμενο από τρία μέρη.
Εξάσκηση
Μερικά παιδιά χρειάζονται παραπάνω εξάσκηση για να ανακαλέσουν πληροφορίες. Η δασκάλα βοηθάει το παιδί να αποδημήσει το υλικό που πρέπει να μάθει και να δουλέψει κάθε μικρό κομμάτι στο σπίτι.
Η μάθηση καινούριων δεξιοτήτων είναι μια αργή διαδικασία. Η αφήγηση ιστοριών, το μέτρημα και η απομνημόνευση της προπαίδειας, είναι δύσκολες δεξιότητες για το παιδί. Το παιδί σας μπορεί να χρειαστεί πολλή εξάσκηση. Η εξάσκηση μπορεί να είναι μια ευχάριστη διαδικασία αν τη συνδυάσετε με παιχνίδια λέξεων, καρτέλες και τη σημείωση του σκορ.
Ο καλύτερος έλεγχος σε κάθε είδους δραστηριότητα είναι το ενδιαφέρον που δείχνει το παιδί και η επιτυχία στη διαδικασία εκμάθησης. Μην συνεχίσετε με μια στρατηγική που δεν αποδίδει.
Βοηθήστε το παιδί σας να μάθει σε όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Ένα καλοκαίρι χωρίς εξάσκηση των σχολικών δεξιοτήτων έχει σαν αποτέλεσμα την απώλεια μέρους της προόδου για όλα τα παιδιά. Ένα παιδί με προβλήματα στον λόγο και την ομιλία δεν έχει περιθώριο για αυτό. Εκμεταλλευτείτε τα θερινά σχολικά προγράμματα και ζητήστε από τη δασκάλα του παιδιού να σας βοηθήσει στη σχεδίαση θερινών ευχάριστων δραστηριοτήτων που δεν θα θυμίζουν επακριβώς μάθημα αλλά θα εμπεριέχουν και το στοιχείο του παιχνιδιού. Στη διάρκεια του καλοκαιριού, κάντε αυτές τις δραστηριότητες που θα βοηθήσουν το παιδί σας να διατηρήσει τις δεξιότητές του. Θα χρειαστείτε υπομονή, έξυπνη διαχείριση της κατάστασης και αποτελεσματική χρήση ανταμοιβών. Το παιδί σας θα επωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από τις δικές σας προσπάθειες.
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.