Η ανάπτυξη των εννοιών πριν, μετά και πρώτα, μετά και τέλος ενισχύει τις αφηγηματικές ικανότητες του παιδιού (διήγηση μιας ιστορίας) και το μαθαίνει να ακολουθεί οδηγίες στη σωστή σειρά.
1. Ζητήστε από το παιδί να περιγράψει μια καθημερινή εργασία ή ένα γεγονός που του είναι οικείο. Κατά την περιγραφή χρησιμοποιήστε τις λέξεις «πρώτα, μετά και τέλος».
2. Συνεχίστε με ιστορίες από βιβλία. Διαβάστε την ιστορία μαζί με το παιδί και στο τέλος ρωτήστε: Τι έγινε πρώτα/στην αρχή; – Τι έγινε μετά; – Τι έγινε τελευταία/στο τέλος. Ενθαρρύνετε το παιδί να πάει πίσω και να κοιτάξει τις εικόνες αν δυσκολεύεται.
Να θυμάστε ότι σκοπός σας είναι να βοηθήσετε το παιδί να οργανώσει και να δομήσει τον λόγο του. Δώστε εσείς το παράδειγμα και διατηρήστε απλό και καθαρό λόγο. Διαμορφώστε το κάθε στάδιο έτσι, ώστε το παιδί να ξέρει ακριβώς τι να κάνει. Επαναλάβετε αυτά που λέει σωστά και επαινέστε το αρκετά.
3. Κατά τη διάρκεια παιχνιδιών, δώστε τις οδηγίες σε τρία μέρη χρησιμοποιώντας τις λέξεις διαδοχής – εναλλάξ βάζετε το παιδί να κάνει τον δάσκαλο για να εξασκηθεί στη χρήση των λέξεων.
4. Χρησιμοποιήστε οικεία κόμικς σε λουρίδες ή βιβλία για να υποστηρίξετε το παιδί στη γενίκευση των δεξιοτήτων διαδοχής. Κόψτε τις εικόνες και ζητήστε από το παιδί να τις ξαναφτιάξει στη σωστή σειρά και να σας πει την ιστορία.
5. Το παιδί μπορεί να καταλάβει τις έννοιες πρώτα-μετά-τέλος, όμως μπορεί να χρειαστεί περισσότερη βοήθεια για να χρησιμοποιήσει αυτές τις λέξεις στη συζήτηση μαζί σας. Βοηθήστε το με μία υπενθύμιση, είτε με νοήματα είτε λεκτικά.
Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα Λόγος & Επικοινωνία προορίζονται για ενημερωτική χρήση και μόνον. Δεν αποτελούν εξατομικευμένες συστάσεις θεραπείας και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την Επιστημονική συμβουλή ενός ειδικευμένου θεραπευτή για κάποιο περιστατικό. Όποτε πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλη πηγή, αυτό δηλώνεται ρητά. Οι συγγραφείς του Λόγος & Επικοινωνία δεν ευθύνονται για οποιοδήποτε αποτέλεσμα που σχετίζεται με οποιονδήποτε τρόπο με κάποια ανάρτηση.